About Endlessness

één week vanaf donderdag 13 augustus 2020

In zijn herkenbare visuele stijl toont regisseur Roy Andersson in korte scenes de absurditeit en de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan, in al zijn schoonheid en wreedheid, zijn pracht en banaliteit. Het is zowel een ode als een klaagzang.

Mogelijk schadelijk tot 12 jaar Geweld Angst


Koop nu een kaartje

‘Om te tonen hoeveel moois het leven te bieden heeft, moet je als contrast ook de donkere kant laten zien.’ Aldus Roy Andersson, de Zweedse filmmaker die in zijn films het dagelijks geploeter van de mens met mededogen observeert. Het is een uiterst treurige wereld die hij laat zien, vol onopvallende mensen die deemoedig de dagelijkse vernederingen van het leven ondergaan. De zwarte humor maakt het draaglijk.

De visuele stijl is weer herkenbaar: vanaf een vast standpunt beschouwt de camera een aaneenschakeling van tableaux vivants, in grauwe sepiatinten. De acteurs zijn daarbij dermate bleek geschminkt dat het lijkt alsof ze al drie dagen geleden zijn overleden.

Hij laat de kijker rondzwerven door een wonderlijk alledaags en troosteloos universum, als in een droom, daarbij begeleid door een vertelstem die als een Scheherazade uit Duizend-en-een-nacht het sprookje in gang zet.

Al met al weinig nieuws onder de bleke Zweedse zon, maar de trouwe aanhangers van Andersson zullen dat vast niet erg vinden.