Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths (laatste week)

zondag 27 november 2022

Visueel verbluffende film over een succesvolle Mexicaanse journalist en documentairemaker die vanuit Los Angeles terugkeert naar zijn geboorteland. Bardois een meeslepend autobiografisch getint epos van Alejandro González Iñárritu (The Revenant, Birdman, Biutiful, Babel, Amores perros).

★★★★ ‘Het imponerende Bardo droomwandelt door de geschiedenis van het Mexicaanse verdriet’ de Volkskrant

★★★★ TROUW

★★★★ ‘een film vol ambitie en onvergetelijke beelden die bizarre, soms onthutsende emotionele akkoorden aanslaat. Een treinwrak van grote schoonheid en originaliteit op het snijpunt van leven en dood.’ NRC

 

Mogelijk schadelijk tot 16 jaar Seks Grof taalgebruik


Koop nu een kaartje

wo 07 dec
Zaal 214.40

De film volgt Silverio Gacho, een succesvolle journalist en documentairemaker uit Los Angeles. Nadat hij een prestigieuze internationale prijs in ontvangst heeft genomen, keert hij terug naar Mexico. Eenmaal in zijn geboorteland belandt hij in een existentiële crisis. Hij wordt geconfronteerd met de waanzin van zijn herinneringen, dromen en angsten. Deze prikken door het heden heen en dringen door in zijn dagelijkse leven. Silverio worstelt met vragen over identiteit en succes, de geschiedenis van Mexico en de liefde voor zijn gezin. Kortom, wat het betekent om mens te zijn in deze merkwaardige tijd. Zelf beschrijft de regisseur zijn nieuwe film als ‘een reis tussen werkelijkheid en verbeelding’.

Zoals alle films van Iñárritu is Bardo een ambitieus bouwwerk met veel technische hoogstandjes en visuele bravoure. De film waaraan Bardo nadrukkelijk refereert is Otto e mezzo (1963), het meesterwerk van Fellini waarin Marcello Mastroianni zich als twijfelende regisseur verliest in zijn herinneringen en fantasieën. Iñárritu trekt een enorme lade met hersenschimmen open en portretteert het leven als een valse luchtspiegeling, opgebouwd uit gebeurtenissen die subjectief worden ervaren door ons beperkte zenuwstelsel. Tijd en plaats raken verbogen in een tussen farce en tragedie laverende film waarin de droomlogica regeert. Het resulteert in een persoonlijke film over thema’s als succes, sterfelijkheid, culturele identiteit en familiebanden.

Bardo is Iñárritu’s eerste film die in Mexico is opgenomen sinds zijn doorbraak Amores perros uit 2000.