Is het een vlucht of een ontvoering? De verwarde Troy trekt met zijn tienjarige transzoon Joe (geboren als dochter Josie) de wildernis in. Daar kunnen beiden zichzelf zijn, ver van de onredelijke eisen van de maatschappij. Zij zijn de cowboys uit de titel. Troy is gescheiden van Joe’s moeder Sally, die de voogdij bezit en haar kind hardnekkig als dochter blijft zien en behandelen.
De film opent met de vlucht van Troy en Joe, te paard naar Canada. Een onzalig plan, in een manische fase ontsproten aan Troys bipolaire brein. Die diagnose wordt overigens nergens expliciet gemaakt, maar er is iets aan Troy wat hij met pillen moet onderdrukken. Ook heeft hij extreme stemmingswisselingen die veelzeggend zijn.
In haar tweede speelfilm zet Anna Kerrigan de symboliek van de western naar haar hand. Net als de helden van weleer trekken Troy en Joe de wildernis in om onbekommerd zichzelf te kunnen zijn. Al betekent ‘zichzelf zijn’ hier niet ‘onbewogen masculien’, maar iets anders, complexers, verwarders. Het is een interessante nuancering, die versterkt wordt door het acteerwerk. De tienjarige transacteur Sasha Knight zet overtuigend Joe’s onwrikbaarheid neer – hij wéét wie hij is. En Jillian Bell speelt als moeder Sally misschien wel de interessantste rol: klem in hetzelfde maatschappelijke keurslijf waarmee haar zoon worstelt, maar niet bij machte hem de vrijheid te geven waar ze zelf zo naar hunkert.
Cowboys won prijzen voor het beste scenario en de beste acteur (Steve Zahn) op het Tribeca Film Festival 2020.
Onderdeel van Previously Unreleased.
De films uit deze reeks waren wel te zien op prominente festivals in binnen- en buitenland, maar bereikten niet de Nederlandse bioscopen. Ten onrechte, meent Eye, dat ook dit jaar in de zomer een bijzondere selectie films van de internationale festivals naar de Nederlandse filmtheaterschermen haalt