Evolution

maandag 5 september 202

Persoonlijk project van de befaamde Hongaarse regisseur Kornél Mundruczsó en scenarioschrijver Kata Wéber over de manier waarop de Holocaust van generatie op generatie doorwerkt op leden van een Joodse familie. Indringend thema, fraai en veelzeggend verfilmd, met een optimistisch einde.

 

Mogelijk schadelijk tot 12 jaar Angst Discriminatie Grof taalgebruik


Koop nu een kaartje

Nadat hun eerste Engelstalige film Pieces of a Woman in het coronajaar 2020 goed werd ontvangen (première en prijs voor de beste actrice op het Filmfestival van Venetië; in Nederland alleen via Netflix te zien), werd vorig jaar in Cannes belangstellend uitgekeken naar het nieuwste project van Kornél Mundruczsó en zijn partner en scenarioschrijver Kata Wéber. Want Mundruczsó is een internationaal vermaarde Hongaarse regisseur, bekend van films als Pleasant Days (2002), Delta (2008), Tender Son: The Frankenstein Project (2010), White God (2014) en Jupiter’s Moon (2017), die alle ook in Nederland zijn uitgebracht en steevast een klein maar geïnteresseerd publiek trokken. 

Evolution is een indringende en bijzonder vormgegeven film die onderzoekt hoe de impact van de Holocaust van generatie op generatie doorwerkt op leden van een Joodse familie. De film bestaat uit drie delen, die elk genoemd zijn naar de hoofdpersoon, elk vrijwel in één take zijn opgenomen en stilistisch erg van elkaar verschillen. 

In het bijna onbeschrijfelijke eerste deel zien we drie mannen koortsachtig bezig om met veel water en schoonmaakmiddel een donkere betonnen doucheruimte schoon te poetsen. Als de scheuren in het beton en de afvoergoten handenvol haar blijken te bevatten, wordt de sfeer luguber en surrealistisch, tot het gehuil weerklinkt van een baby die op miraculeuze wijze heeft overleefd wat zich daar heeft afgespeeld: Eva. Het volgende deel is een Kammerspiel, waarin we Eva terugzien als bejaarde en enigszins dementerende moeder van Lena, die haar in haar appartement komt opzoeken om haar Joodse identiteitspapieren op te halen. Die kunnen maar beter verborgen blijven, vindt Eva. Het hoopvolle derde deel speelt in hedendaags Berlijn en gaat over Jonas, de tienerzoon van Lena, die op school door zijn niet-Joodse klasgenoten wordt gepest maar in het Turkse meisje Yasmin een medeoutsider herkent. 

Evolution is zowel intellectueel als visueel uitdagend, en ondanks het onderwerp af en toe opvallend luchtig. Een belangrijke film.