Halloween: Get out

zaterdag 29 oktober 2022

Is het een suspensefilm? Is het spitsvondige maatschappijkritiek? In het geval van Get Out is het antwoord op die vraag niet zo eenvoudig te geven. Het bejubelde regiedebuut van komiek Jordan Peele is een slimme film die ons laat nadenken of en waar we in onszelf een stiekeme, sluimerende racist aantreffen.

Mogelijk schadelijk tot 16 jaar Geweld Grof taalgebruik


Koop nu een kaartje

Is het een van die suspensefilms waarin je in de eerste minuut al voelt dat er iets niet helemaal pluis is, en waarin de spanning vervolgens alleen maar opbouwt? Is het spitsvondige maatschappijkritiek? In het geval van Get Out is het antwoord op die vraag niet zo eenvoudig te geven. Het bejubelde regiedebuut van komiek Jordan Peele jongleert soepel met metaforen, historische verwijzingen en genreclichés.

Chris Washington (Daniel Kaluuya), een zwarte fotograaf, heeft voor het eerst een blanke vriendin en zit in de rats over de kennismaking met haar ouders: welgestelde salondemocraten in zo’n typisch Amerikaanse villa (veranda, oprijlaan, et cetera). De begroeting is hartelijk, de woorden zijn geruststellend – ‘als Obama kon opgaan voor een derde termijn, zou ik zeker op hem stemmen’ – maar waarom zijn er alleen zwarte bedienden, en waarom gedragen die zich zo merkwaardig? We doen hier niet aan spoilers, maar de geoefende kijker snapt het al snel: hier zit een luchtje aan.

Get Out, geproduceerd voor een habbekrats, ging begin dit jaar in première op het Sundance Film Festival en oogstte meteen juichende reacties van publiek en kritiek. Wie door de façade van het griezelgenre heen kijkt, ziet meteen waarom: dit is een slimme film die ons laat nadenken of en waar we in onszelf een stiekeme, sluimerende racist aantreffen. Met voor wie goed oplet briljante visuele referenties naar het Amerikaanse slavernijverleden.