Koolhovens Keuze: Rope + inleiding

Zaterdag 21 september, 20.15 uur

Regisseur Martin Koolhoven (Brimstone, Oorlogswinter, De kijk van Koolhoven) keert terug naar Lumen voor een nieuw filmcollege. Dit keer duiken we in de wereld van Hitchcock, met aansluitend de film Rope.

 

Mogelijk schadelijk tot 12 jaar


Koop nu een kaartje

za 21 sep
Zaal 120.15

Martin Kooloven: “Hitchcock behoeft geen introductie, zou je zeggen. The master of suspense wordt nog steeds gezien als één van de belangrijkste regisseurs ooit en zijn invloed is nog steeds te zien in de hedendaagse cinema. Nog altijd hoor je bij spannende ontknopingen van voetbalwedstrijden ‘Hitchcock had het niet kunnen bedenken’ – wat onzin is, maar aangeeft hoe groot zijn impact was en hoe relevant hij nog steeds is. Het wordt lastig kiezen, maar ik zal een aantal van zijn beroemdste set-pieces laten zien en proberen uit te leggen wat er zo uniek aan hem was.”

 

Over Rope:

Twee vrienden vermoorden, uit nieuwsgierigheid en voor de kick, een studiegenoot in hun flat. Ze stoppen het lijk in een kist die ze als buffet gebruiken en nodigen de nietsvermoedende familieleden en vrienden van het slachtoffer uit voor een feestje. Als ze het gesprek op de perfecte moord brengen, wordt hun vroegere leraar (James Stewart) achterdochtig. Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde moord gepleegd door Leopold en Loeb.

Rope was Hitchcocks eerste kleurenfilm.

Hitchcock wilde een film maken die uit één enkele opname vanuit één camera bestaat, dus zonder beeldovergangen. Dit streven was toentertijd technisch niet realiseerbaar: een filmrol had een maximale lengte van tien minuten. Zodoende werden tien stukken van elk zeven tot tien minuten aan elkaar geplakt. Hitchcock verhulde de overgangen door beelden erop aan te passen. Hij laat op één moment bijvoorbeeld een donkere jas zo dicht bij de cameralens komen dat er een beeldvullend zwart ontstaat, een ideale plek om een las te verbergen. Dat Hitchcock de film ‘in één take’ filmde, zorgde voor een nieuw obstakel. De camera moest de acteurs overal kunnen volgen. De filmcamera’s in de tijd waren alleen zo groot dat zij niet door een deuropening konden. Derhalve werd een decor gemaakt waarin muren snel weggehaald konden worden, zodat de filmcamera een acteur overal heen kon volgen. Feitelijk gaat de camera in de film ‘door muren heen’.

 

Kaartjes voor college + film zijn € 17,50. Cineville pashouders betalen een toeslag van € 8,50.

Tijdschema 21 september

20.15 uur Start filmcollege
21.15 uur Pauze
21.45 uur Rope
23.15 uur Einde