Les Pires (Previously Unreleased)

vanaf donderdag 29 juni 2023

Dit ontroerende debuut brengt ons dichter bij de belevingswereld van kinderen en trekt de ethiek van het casten van mensen die een versie van zichzelf spelen in twijfel. Te zien in het zomerprogramma Previously Unreleased van het Eye Filmmuseum.

★★★★ ‘Les Pires speelt een spel met feit en fictie dat vragen oproept en lang na blijft zingen’ – Nederlands Dagblad

★★★ ‘Geweldig spel dat onderzoekt in hoeverre filmmakers mogen sjoemelen met de werkelijkheid’ – de Volkskrant

‘Een warme en onderhoudende film die tussen de regels door toch stekelige vragen stelt’ – Filmkrant

Mogelijk schadelijk tot 6 jaar Geweld Grof taalgebruik


Koop nu een kaartje

Deze film-in-een-film volgt een regisseur tijdens het maken van een drama over probleemkinderen. Het ontroerende debuut brengt ons dichter bij de belevingswereld van de kinderen, en trekt de ethiek van het filmmaken in twijfel.

De Vlaamse regisseur Gabriel (Johan Heldenbergh) is 54 en maakt zijn eerste film, een rauw portret van getroubleerde kinderen, met de veelzeggende titel Pissing in the North Wind. Hij doet een casting in Cité Pablo Picasso, een woonproject in de buitenwijken van het Franse Boulogne-Sur-Mer. In een veelzeggende scène legt Gabriel aan een toekomstige jonge acteur uit dat hij op zoek is naar kinderen die geen gemakkelijk leven hebben gehad. Die antwoordt: “Het lijkt alsof je gewoon op zoek bent naar de ergste.”

Les Pires (The Worst Ones) volgt Gabriel en zijn crew tijdens de pre-productie en filmopnames, waarbij de grenzen tussen documentaire en fictie compleet vervagen. Ze confronteren ons met de vragen van elke filmmaker die met niet-professionals in een precaire omgeving werkt. Is het respectvol, therapeutisch of juist uitbuiting om gebruik te maken van de persoonlijke ellende van je acteurs? Les Pires is buitengewoon open over de valkuilen rond het casten van mensen die een versie van zichzelf spelen.

Regisseurs Lise Akoka en Romane Gueret hebben daarbij iets echts én magisch neergezet. Hierdoor raken we emotioneel betrokken bij de benarde situatie van hun personages en trekken we tegelijkertijd de ethiek van het filmmaken in twijfel.

Winnaar van de Un Certain Regard-prijs in Cannes.