Filmreeks: Fris Kijken

Maandag 9 januari gaat er een 4-delige nieuwe filmreeks van start in Lumen: FRIS KIJKEN, Een andere blik op film.

De filmgeschiedenis werd tot voor kort vaak als een vaststaand gegeven gepresenteerd. Zó is het en deze films, deze makers, deze manieren en deze onderwerpen zijn belangrijk. Gelukkig is dat aan het veranderen. Dáár komt deze reeks uit voort, films waarin juist aandacht is voor wat er ook, zij het minder zichtbaar, is om uiteenlopende redenen.

Een andere blik op film dus. Of het nu om de makers, om de mensen die gefilmd werden of om genres en stijlen gaat, het kleurt deze spiksplinternieuwe reeks van vier. En superbelangrijk: wat voor invloed hebben deze kenmerken op ons, het publiek? Wat doen films met ons, waarom is film kijken naast hartstikke leuk soms ook urgent en echt niet zo onschuldig?

Het programma:

Maandag 9 januari 20.00 uur – Met de kennis van nu *  Film: Broker (voorpremière)

Maandag 16 januari 20.00 uur –  Gezien worden * Film: Ze noemen me Baboe

Maandag 23 januari 20.00 uur – Queer or what? * Film: Call Me By Your Name 

Maandag 30 januari 20.00 uur – Haar ruimte * Film: Tár (voorpremière)

Gerlinda Heywegen en/of Renske Diks verzorgen bij deze avonden een passende inleiding van zo’n 45 minuten, vervolgens ga je de film kijken.

Gerlinda Heywegen reist het hele land door (en de grens over) om films in te leiden, lezingen/talks te geven, cursussen, reeksen en programma’s te presenteren en Q&A’s en gesprekken te modereren. Renske Diks werkt in verschillende velden van de filmwereld (filmtheater, filmfestival, distributie) en is daarnaast als freelance spreker, moderator en programmeur actief. 

Fris kijken: een andere blik op film is een filmreeks bestaande uit 4 delen. De delen zijn los van elkaar te bekijken, maar het is ook mogelijk om een passe-partout te kopen. Hiermee geniet je, met korting, van alle 4 de delen!

 Passe-partout voor 4 delen: €59

Losse tickets: €17,50 Cineville-pashouders kunnen voor elke avond reserveren en betalen en toeslag per avond van €7,50.

Avond 1 Maandag 9 januari 20.00 uur: MET DE KENNIS VAN NU

In deze inleidende avond wordt met filmfragmenten geschetst dat de filmgeschiedenis niet in steen gebeiteld is. Met grote hinkstapsprongen neemt Gerlinda Heywegen het publiek er doorheen om te laten zien dat er ook altijd andere verhalen waren van evenzo begaafde makers. Dat soms de filmgeschiedenis een kwartslag draait en wat we dachten dat een feit is net wat anders blijkt te zijn (geworden). Oude filmmakers krijgen een andere reputatie en nieuwe staan op.

Deze eerste avond in de reeks is een opstap naar de drie volgende avonden.

Filmkeuze: voorpremière Broker van Hirokazu Koreeda (voorpremière)

Avond 2 Maandag 16 januari 20.00 uur: GEZIEN WORDEN

Films ‘spreken’ een universele taal en zijn tegelijk cultureel bepaald. Altijd en overal sinds de ontdekking van het bewegende beeld filmden mensen zichzelf en de ander. Wat beteken(d)en die beelden? Hoe neutraal zijn ze, hoe kunnen we daarnaar kijken?

Er is inmiddels een gigantische wereld aan beelden verzameld waarin we onszelf proberen te herkennen, terug proberen te zien, ons mee hopen te identificeren. Hoe belangrijk is dat? En is dat voor iedereen hetzelfde? Met andere woorden, wanneer sluit een film je uit, geeft een onjuist beeld of is juist inclusief? En kan dat laatste wel?

Filmkeuze: Ze noemen me Baboe van Sandra Beerends

Avond 3 Maandag 23 januari 20.00 uur: QUEER OR WHAT?

Films als Call Me By Your Name en Carol laten zien dat queer karakters in de hoofdrol gezet kunnen worden én een breed publiek weten te bereiken. Maar tot voor kort was iets anders dan mannetje-vrouwtje helemaal niet zo’n populair onderwerp en was queer representatie onderhevig aan kwalijke stereotypes. In deze lezing zet filmkenner Renske Diks, bekend van haar programma Queer Pioneers, de geschiedenis van queer karakters uiteen. Van de jaren ’30 tot nu: hoe heeft queer representatie in film zich ontwikkeld en hoe kunnen we van de geschiedenis leren? Met veel filmvoorbeelden laat Renske zien hoezeer mensen verborgen hielden we ze wilden zijn, wat filmmakers van hen maakten en hoe de kast werkelijk eindelijk te klein werd.

Filmkeuze: Call Me By Your Name van Luca Guadagnino

Avond 4 Maandag 30 januari 20.00 uur: HAAR RUIMTE

Welke ruimte nemen vrouwen in op het witte doek? Hoe zichtbaar of onzichtbaar zijn ze? Wat krijgen we in films te zien van De Vrouw, en hoe? In dit filmprogramma neemt programmamaker Gerlinda Heywegen je mee op ontdekkingsreis. Vrouwen worden op het witte doek uitgesloten, geseksualiseerd, ontkend, bewonderd, geobjectiveerd, uitvergroot of klein gemaakt – maar zelden vertoond als een mens. Ze zijn madonna of hoer, mythe of huisvrouw. We zien hun beeldvullende rondingen en kapot geslagen dromen. En: wáár zien we vrouwen vooral? Staan ze in de keuken, galopperen ze door het weidse, romantische landschap? Wat doen ze, doen ze wel iets? Welke ruimte is er voor en van haar?

Filmkeuze: Tár van Todd Field (voorpremière)