Women Make Film

‘Hoe trekt een openingsscène ons een verhaal in?’ ‘Hoe stuurt een regisseuse de kijkers door sommige dingen niet te tonen?’ Twee van de vele vragen die Mark Cousins beantwoordt in zijn veertien uur durende documentairereeks Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema, die komende maanden in zeven delen in Filmhuis Lumen te zien is. Zoals de titel al aangeeft, komen alle fragmenten in de documentairereeks uit films van vrouwen. Velen van hen, en hun films, zijn ons onbekend. In talloze thematische hoofdstukjes reizen we kriskras langs alle filmgenres, stromingen en landen in wat De Filmkrant karakteriseerde als een ‘meeslepend, veertien uur durend filmcollege’.

Mark Cousins maakte tien jaar geleden de documentaire reeks The Story of Film: An Odyssey uit en in 2013 de documentaire A Story of Children and Film. In Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema laat hij ons opnieuw naar film en de filmgeschiedenis kijken, aan de hand van werk van 183 vrouwelijke filmregisseurs, onder wie Heddy Honigmann, Nanouk Leopold, Paula van der Oest en Marleen Gorris.

Duizelingwekkende reis door de filmgeschiedenis, gezien door de ogen van de grootste vrouwelijke regisseurs. Onze gidsen zijn Tilda Swinton, Jane Fonda, Debra Winger, Adjoa Andoh, Kerry Fox, Thandie Newton en Sharmila Tagore. Leven, liefde, politiek, humor en dood komen allemaal voorbij in deze epische, 14-uur durende roadtrip in zeven delen. Mark Cousins stapt opgewekt door de alternatieve geschiedenis van de cinema, geïnspireerd door baanbrekende filmwetenschappers als Cari Beauchamp, Claire Johnston en Lynda Miles. De regisseur heeft grondig onderzoek gedaan in filmarchieven over de hele wereld; Cousins achterhaalde ruim zevenhonderd filmfragmenten van 183 vrouwelijke regisseurs, van wie een groot deel voor ons tamelijk onbekend is gebleven. De veertien uur durende documentaire is onderverdeeld in veertig hoofdstukken die we tonen in 7 voorstellingen.

Komende maanden zijn de zeven delen van deze documentaire reeks te zien, begin januari gevolgd door twee films die naar aanleiding van deze reeks opnieuw werden uitgebracht: The Ascent van Larisa Shepitko en Le Bonheur van Agnès Varda.