
5 mei is het 80 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd! We vieren dit met het hele Doelenplein met een bevrijdingsfestival; Delft Vrij. Filmhuis Lumen draait de hele dag films die te maken hebben met oorlog en vrijheid.
We starten met Bezuidenhout de film, over de gelijknamige wijk in Den Haag. Het vergissingsbombardement door de Britse geallieerden op de Haagse wijk Bezuidenhout was een van de meest dodelijke bombardementen van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Om dit niet te vergeten, maakten de filmmakers deze film. We vertonen hem eenmalig om 13:45, mis hem niet!
Meer informatie en tickets Bezuidenhout de film
We vervolgen met Quisling – The Final Days, een waargebeurd portret over minister-president Quisling van Noorwegen. Hij vormde vanaf april 1940 een regering en collaboreerde met de Duitse bezetters. Toen de oorlog eindigde werd Quisling ter verantwoording geroepen voor zijn collaboristische daden en ideologische overtuigingen.
Meer informatie en tickets Quisling – The Final Days
Ook op 5 mei bij ons te zien: Riefenstahl, de nieuwe documentaire over de beruchte nazi-propagandamaker Leni Riefenstahl. Ondanks haar connectie met Hitler en Goebbels ontkende ze na de oorlog stelselmatig nauwe banden met het nazisme. Zij had slechts een kans gegrepen om haar talenten te gebruiken… toch? Naast de complexiteit van Riefenstahl als persoon onderzoekt Veiel in zijn documentaire de ethische grenzen van cinema en nodigt hij het publiek uit tot reflectie over kunst en politiek. Historisch en actueler dan ooit.
Meer informatie en tickets Riefenstahl
We sluiten bevrijdingsdag af met de digitale restauratie van de naoorlogse klassieker Hiroshima Mon Amour. Een Franse actrice (Emmanuelle Riva) wordt in Hiroshima verliefd op een Japanse architect (Eiji Okada). Ze delen een traumatisch oorlogsverleden: de vrouw had tijdens de oorlog een verhouding met een Duitse soldaat en werd als landverraadster opgepakt; de jonge architect heeft de verschrikkingen van de atoombom gezien. Resnais’ speelfilmdebuut werd bij uitbreng geprezen om zijn onconventionele vorm; de regisseur besloot geen flashbacks te gebruiken, maar liet heden en (oorlogs)verleden vloeiend in elkaar overlopen.
Meer informatie en tickets Hiroshima Mon Amour
Kijk voor meer informatie over het programma van Delft Vrij op de website delftvrij.nl
