Elke donderdag gaan de nieuwste films in Nederland in première. Onze speelweek loopt dan ook van donderdag t/m woensdag. Elke maandag maken wij ons nieuwe weekprogramma, wat op donderdag van start gaat. Dit publiceren wij op maandagmiddag.
Je vindt het nieuwste programma op onze website, maar wil je als eerste op de hoogte zijn en geen enkele film of Lumen special missen? Geef je dan hier op voor onze nieuwsbrief en elke maandag heb je het complete weekprogramma – inclusief de complete filmladder en alle ticketlinks – in je mailbox.
Naast de nieuwsbrief brengen wij elke maand het Lumen Tipt! maandmagazine uit met alle filmtips voor de komende maand en daar vind je alvast ook veel voorstellingen die soms al weken van te voren in de verkoop staan. Wil je graag vooruit plannen? Lees dan het magazine en kijk met regelmaat op onze verwacht pagina met nieuwe films. Soms vind je al weken vooruit een mooie (voor)première of bijzondere special!
Ook deze zomer brengt Eye Filmmuseum het landelijke filmprogramma PreviouslyUnreleased uit. Deze zomer bevat het programma acht krachtige films uit van hoge kwaliteit. Het zijn films uit het voorgaande festivalseizoen die andere distributeurs lieten liggen, ondanks internationaal festival succes en grote schoonheid. De ene film verraderlijk luchtig, de ander realistisch door extreem absurdisme. Films die troost brengen, waarin kunst en het leven elkaar ontmoeten, die je verbeelding uitdagen, en de grenzen van film en verbeeldingskracht verleggen.
★★★★ ‘Een rauw, donker maar ook intiem Litouws drama’ – VPRO Cinema
★★★★ ‘Tussen alle tragedie ook humor en schoonheid’ – NRC
Twee tieners willen ontsnappen aan hun grauwe Litouwse industriestad en worden hechte vriendinnen op een sinistere modellenschool. Hier wordt ze een beter leven beloofd maar daarvoor moeten ze wel hun lichaam op steeds extremere manieren toetakelen. Toxic won de Gouden Luipaard op het filmfestival van Locarno en ging daar ook met de prijs voor het beste debuut strijken.
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Wie politieagent wordt in Thailand, krijgt automatisch een appartement aangeboden voor het hele gezin in de lokale ‘politieflats’. In dit blok groeien Jane en Ann samen op, gescheiden door verdiepingen, maar ook door hun status. Als dochter van een niet altijd integere sergeant groeit Jane op met alle gemakken, terwijl haar hartsvriendin Ann de verantwoordelijkheid draagt voor haar gezin nadat haar vader overleed. Wanneer de jonge politieagent Tong bij hen in de flat komt wonen, verandert de dynamiek tussen Jane en Ann.
“Hoopvol en opwindend, maar ook pijnlijk onzeker en melancholisch” VPRO Cinema
“Delicaat” NRC
“Coming-of-age-verhaal dat een impressie geeft van universeel herkenbare onzekerheden op de weg naar volwassenheid” De Filmkrant
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De drie Delftse premières van Uitgebeend op woensdag 2 juli waren compleet uitverkocht. Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet waren aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat extra voorstelling gepland op maandag 7 juli (19.15 uur) en woensdag 9 juli 13.45 uur. Ook op donderdag 10, zaterdag 12 en zondag 13 juli is de docu te zien in Lumen. Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
★★★★ ‘warme roadmovie’ – Trouw
★★★ ‘On Ira heeft het hart op de juiste plek.’ – De Volkskrant
Een schitterende samoerai-film (met een knipoog naar het publiek) waarvan het verhaal op een wildwestfilm lijkt. Een samoerai-huurling komt terecht in een stadje dat verscheurd wordt door gevechten tussen twee bendes. Kurosawa’s visueel verbluffende en duister-komische Yojimbo – met de onovertroffen Toshiro Mifune – was zeer invloedrijk en veranderde het westerngenre voorgoed. Een sluwe samoerai-huurling wil een door terreur geteisterd dorp van corruptie bevrijden. De rondtrekkende samoerai Sanjuro Om arriveert in een negentiende-eeuws dorp waar hij al zijn vindingrijkheid en vechtkunst gebruikt om twee lokale misdaadbazen tegen elkaar op te zetten.
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
Matthias is de perfecte +1. Ben je op zoek naar de perfecte zoon om indruk mee te maken? Een gesprekspartner die de juiste wijn kent en de juiste boeken heeft gelezen? Of zoek je iemand om mee te leren ruziën? Boek Matthias. Hij speelt iedereen met gemak. Behalve zichzelf.
★★★★ ‘‘Peacock’ is amusante tragikomedie over het verlangen naar perfectie’ – Trouw
★★★★ ‘Tot in de puntjes gestileerde Oostenrijkse satire’ – NRC
Het is weer een dolle boel op boerderij Mossy Bottom! In tien grappige, nog nooit eerder vertoonde korte avonturen zorgt Shaun voor de ene chaos na de andere. Het gaat mis bij het maken van een verjaardagscake, een modeshow loopt compleet uit de hand, en Bitzer probeert een vallende ster te spotten terwijl er om hem heen van alles gebeurt.
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
Florence (Léa Seydoux) is smoorverliefd op David, maar dat is niet bepaald wederzijds. Hij wil haar liever koppelen aan zijn vriend Willy. Zijn plan is dit te doen tijdens een lunchafspraak in een afgelegen wegrestaurant. Maar dan blijkt Florence haar vader meegenomen te hebben.
★★★★ ‘Compact genoeg om de zaal met een glimlach te verlaten.’ – FilmTotaal
★★★★ “Van begin tot eind een entertainende, wilde rit die geen moment verveelt” – Cinemagazine.nl
★★★ ‘Bij Dupieux weet je: het begint gek, en daarna ontspoort het.’ – De Volkskrant
‘De maker van uitzinnige kolderfestijnen als Rubber en Incroyable mais vrai slaat in Le deuxième acte een onderkoeld absurdistische toon aan.’ – De Filmkrant
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Broeierige psychologische thriller en heerlijke zomerklassieker met Romy Schneider en Alain Delon als geliefden op vakantie in een chique villa met zwembad. Onverwacht krijgen ze bezoek van haar ex en diens dochter.
Alain Delon is ook te zien in Plein Soleil, die opnieuw wordt uitgebracht vanwege het 65-jarige bestaan van deze klassieker.
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De drie Delftse premières van Uitgebeend op woensdag 2 juli waren compleet uitverkocht. Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet waren aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat extra voorstelling gepland op maandag 7 juli (19.15 uur) en woensdag 9 juli 13.45 uur. Ook op donderdag 10, zaterdag 12 en zondag 13 juli is de docu te zien in Lumen. Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
★★★★ ‘warme roadmovie’ – Trouw
★★★ ‘On Ira heeft het hart op de juiste plek.’ – De Volkskrant
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
Wie politieagent wordt in Thailand, krijgt automatisch een appartement aangeboden voor het hele gezin in de lokale ‘politieflats’. In dit blok groeien Jane en Ann samen op, gescheiden door verdiepingen, maar ook door hun status. Als dochter van een niet altijd integere sergeant groeit Jane op met alle gemakken, terwijl haar hartsvriendin Ann de verantwoordelijkheid draagt voor haar gezin nadat haar vader overleed. Wanneer de jonge politieagent Tong bij hen in de flat komt wonen, verandert de dynamiek tussen Jane en Ann.
“Hoopvol en opwindend, maar ook pijnlijk onzeker en melancholisch” VPRO Cinema
“Delicaat” NRC
“Coming-of-age-verhaal dat een impressie geeft van universeel herkenbare onzekerheden op de weg naar volwassenheid” De Filmkrant
Matthias is de perfecte +1. Ben je op zoek naar de perfecte zoon om indruk mee te maken? Een gesprekspartner die de juiste wijn kent en de juiste boeken heeft gelezen? Of zoek je iemand om mee te leren ruziën? Boek Matthias. Hij speelt iedereen met gemak. Behalve zichzelf.
★★★★ ‘‘Peacock’ is amusante tragikomedie over het verlangen naar perfectie’ – Trouw
★★★★ ‘Tot in de puntjes gestileerde Oostenrijkse satire’ – NRC
Ook deze zomer brengt Eye Filmmuseum het landelijke filmprogramma PreviouslyUnreleased uit. Deze zomer bevat het programma acht krachtige films uit van hoge kwaliteit. Het zijn films uit het voorgaande festivalseizoen die andere distributeurs lieten liggen, ondanks internationaal festival succes en grote schoonheid. De ene film verraderlijk luchtig, de ander realistisch door extreem absurdisme. Films die troost brengen, waarin kunst en het leven elkaar ontmoeten, die je verbeelding uitdagen, en de grenzen van film en verbeeldingskracht verleggen.
★★★★ ‘Een rauw, donker maar ook intiem Litouws drama’ – VPRO Cinema
★★★★ ‘Tussen alle tragedie ook humor en schoonheid’ – NRC
Twee tieners willen ontsnappen aan hun grauwe Litouwse industriestad en worden hechte vriendinnen op een sinistere modellenschool. Hier wordt ze een beter leven beloofd maar daarvoor moeten ze wel hun lichaam op steeds extremere manieren toetakelen. Toxic won de Gouden Luipaard op het filmfestival van Locarno en ging daar ook met de prijs voor het beste debuut strijken.
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Wie politieagent wordt in Thailand, krijgt automatisch een appartement aangeboden voor het hele gezin in de lokale ‘politieflats’. In dit blok groeien Jane en Ann samen op, gescheiden door verdiepingen, maar ook door hun status. Als dochter van een niet altijd integere sergeant groeit Jane op met alle gemakken, terwijl haar hartsvriendin Ann de verantwoordelijkheid draagt voor haar gezin nadat haar vader overleed. Wanneer de jonge politieagent Tong bij hen in de flat komt wonen, verandert de dynamiek tussen Jane en Ann.
“Hoopvol en opwindend, maar ook pijnlijk onzeker en melancholisch” VPRO Cinema
“Delicaat” NRC
“Coming-of-age-verhaal dat een impressie geeft van universeel herkenbare onzekerheden op de weg naar volwassenheid” De Filmkrant
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De drie Delftse premières van Uitgebeend op woensdag 2 juli waren compleet uitverkocht. Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet waren aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat extra voorstelling gepland op maandag 7 juli (19.15 uur) en woensdag 9 juli 13.45 uur. Ook op donderdag 10, zaterdag 12 en zondag 13 juli is de docu te zien in Lumen. Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
★★★★ ‘warme roadmovie’ – Trouw
★★★ ‘On Ira heeft het hart op de juiste plek.’ – De Volkskrant
Een schitterende samoerai-film (met een knipoog naar het publiek) waarvan het verhaal op een wildwestfilm lijkt. Een samoerai-huurling komt terecht in een stadje dat verscheurd wordt door gevechten tussen twee bendes. Kurosawa’s visueel verbluffende en duister-komische Yojimbo – met de onovertroffen Toshiro Mifune – was zeer invloedrijk en veranderde het westerngenre voorgoed. Een sluwe samoerai-huurling wil een door terreur geteisterd dorp van corruptie bevrijden. De rondtrekkende samoerai Sanjuro Om arriveert in een negentiende-eeuws dorp waar hij al zijn vindingrijkheid en vechtkunst gebruikt om twee lokale misdaadbazen tegen elkaar op te zetten.
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
Matthias is de perfecte +1. Ben je op zoek naar de perfecte zoon om indruk mee te maken? Een gesprekspartner die de juiste wijn kent en de juiste boeken heeft gelezen? Of zoek je iemand om mee te leren ruziën? Boek Matthias. Hij speelt iedereen met gemak. Behalve zichzelf.
★★★★ ‘‘Peacock’ is amusante tragikomedie over het verlangen naar perfectie’ – Trouw
★★★★ ‘Tot in de puntjes gestileerde Oostenrijkse satire’ – NRC
Het is weer een dolle boel op boerderij Mossy Bottom! In tien grappige, nog nooit eerder vertoonde korte avonturen zorgt Shaun voor de ene chaos na de andere. Het gaat mis bij het maken van een verjaardagscake, een modeshow loopt compleet uit de hand, en Bitzer probeert een vallende ster te spotten terwijl er om hem heen van alles gebeurt.
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
Florence (Léa Seydoux) is smoorverliefd op David, maar dat is niet bepaald wederzijds. Hij wil haar liever koppelen aan zijn vriend Willy. Zijn plan is dit te doen tijdens een lunchafspraak in een afgelegen wegrestaurant. Maar dan blijkt Florence haar vader meegenomen te hebben.
★★★★ ‘Compact genoeg om de zaal met een glimlach te verlaten.’ – FilmTotaal
★★★★ “Van begin tot eind een entertainende, wilde rit die geen moment verveelt” – Cinemagazine.nl
★★★ ‘Bij Dupieux weet je: het begint gek, en daarna ontspoort het.’ – De Volkskrant
‘De maker van uitzinnige kolderfestijnen als Rubber en Incroyable mais vrai slaat in Le deuxième acte een onderkoeld absurdistische toon aan.’ – De Filmkrant
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Broeierige psychologische thriller en heerlijke zomerklassieker met Romy Schneider en Alain Delon als geliefden op vakantie in een chique villa met zwembad. Onverwacht krijgen ze bezoek van haar ex en diens dochter.
Alain Delon is ook te zien in Plein Soleil, die opnieuw wordt uitgebracht vanwege het 65-jarige bestaan van deze klassieker.
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De drie Delftse premières van Uitgebeend op woensdag 2 juli waren compleet uitverkocht. Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet waren aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat extra voorstelling gepland op maandag 7 juli (19.15 uur) en woensdag 9 juli 13.45 uur. Ook op donderdag 10, zaterdag 12 en zondag 13 juli is de docu te zien in Lumen. Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
★★★★ ‘warme roadmovie’ – Trouw
★★★ ‘On Ira heeft het hart op de juiste plek.’ – De Volkskrant
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
Wie politieagent wordt in Thailand, krijgt automatisch een appartement aangeboden voor het hele gezin in de lokale ‘politieflats’. In dit blok groeien Jane en Ann samen op, gescheiden door verdiepingen, maar ook door hun status. Als dochter van een niet altijd integere sergeant groeit Jane op met alle gemakken, terwijl haar hartsvriendin Ann de verantwoordelijkheid draagt voor haar gezin nadat haar vader overleed. Wanneer de jonge politieagent Tong bij hen in de flat komt wonen, verandert de dynamiek tussen Jane en Ann.
“Hoopvol en opwindend, maar ook pijnlijk onzeker en melancholisch” VPRO Cinema
“Delicaat” NRC
“Coming-of-age-verhaal dat een impressie geeft van universeel herkenbare onzekerheden op de weg naar volwassenheid” De Filmkrant
Matthias is de perfecte +1. Ben je op zoek naar de perfecte zoon om indruk mee te maken? Een gesprekspartner die de juiste wijn kent en de juiste boeken heeft gelezen? Of zoek je iemand om mee te leren ruziën? Boek Matthias. Hij speelt iedereen met gemak. Behalve zichzelf.
★★★★ ‘‘Peacock’ is amusante tragikomedie over het verlangen naar perfectie’ – Trouw
★★★★ ‘Tot in de puntjes gestileerde Oostenrijkse satire’ – NRC
Ook deze zomer kun je van een heerlijk Hanno X Lumen Filmontbijt genieten. Vanwege zomerdrukte is de capaciteit wat kleiner – 60 ipv 80 kaartjes – dus wees er extra snel bij. Want… we hebben een hele sterke film klaarstaan. De nieuwste film van de Belgische Dardennes broers – die meerdere keren de Gouden Palm wonnen – en voor hun jongste film Jeunes Mères bekroond werden met de prijs voor Beste Script op het Cannes Filmfestival. Jeunes Mères gaat 14 augustus officieel in Nederland uit, maar zondag 13 juli zie je hem als allereerste in voorpremière in het Hanno X Lumen Filmontbijt.
Je bent vanaf 9.30 welkom voor eerst een verrassingsontbijt (vega*) bij Hanno en vervolgens kijk je om 11.00 uur naar Jeunes Mères in Lumen.
*BIJ ALLERGIËN OF DIEETWENSEN: NEEM DAN CONTACT OP MET HANNO VIA INFO@HANNODELFT.NL
Porco Rosso speelt zich af in de Adriatische Zee tussen de wereldoorlogen en volgt het verhaal van een gedesillusioneerde ex-gevechtspiloot genaamd Porco Rosso, die vervloekt is om als een varken door het leven te gaan. De film staat bekend om zijn aparte combinatie van luchtvaart, humor en anti-oorlogsgevoel. Miyazaki’s fascinatie voor vliegen komt in dit verhaal waarschijnlijk het duidelijkst naar voren, omdat het draait om luchtgevechten met watervliegtuigen en andere luchtescapades.
★★★★ ‘Miyazaki’s vroegere werk Porco Rosso is ietwat meer geworteld in de werkelijkheid, met de Adriatische zee en het opkomende fascisme als decor.’ ‘Jonge kijkers worden bediend met acrobatische luchtacties, maar met de talloze historische, culturele en cinematografische verwijzingen is Porco Rosso bovenal een volwassen voorstelling.’ VPRO Cinema
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
★★★★ ‘warme roadmovie’ – Trouw
★★★ ‘On Ira heeft het hart op de juiste plek.’ – De Volkskrant
Geregisseerd door René Clément, bracht deze bewerking uit 1960 van Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley het publiek in aanraking met Delon in een carrièrebepalende rol als de mysterieuze Tom Ripley, een man wiens charme en sluwheid een kille immoraliteit verbergen. Tegen de zonovergoten landschappen van Italië, waar fonkelende blauwe wateren en gouden licht een onderstroom van bedrog verhullen, creëert de film met zijn intrigerende mix van psychologische spanning, elegante cinematografie en Nino Rota’s meeslepende muziek een sfeer van zowel schoonheid als naderend onheil.
★★★★ ‘Franse sixties-klassieker met Alain Delon maakt nog steeds indruk.’ Trouw
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
★★★★ ‘Noodzakelijke films die met veel humor en pijn verzwegen verhalen vertellen.’ NRC
★★★ ‘Een inzichtelijke docu over Indo’s, erfgoed en identiteit’ Trouw
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De drie Delftse premières van Uitgebeend op woensdag 2 juli waren compleet uitverkocht. Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet waren aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat extra voorstelling gepland op maandag 7 juli (19.15 uur) en woensdag 9 juli 13.45 uur. Ook op donderdag 10, zaterdag 12 en zondag 13 juli is de docu te zien in Lumen. Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Een schitterende samoerai-film (met een knipoog naar het publiek) waarvan het verhaal op een wildwestfilm lijkt. Een samoerai-huurling komt terecht in een stadje dat verscheurd wordt door gevechten tussen twee bendes. Kurosawa’s visueel verbluffende en duister-komische Yojimbo – met de onovertroffen Toshiro Mifune – was zeer invloedrijk en veranderde het westerngenre voorgoed. Een sluwe samoerai-huurling wil een door terreur geteisterd dorp van corruptie bevrijden. De rondtrekkende samoerai Sanjuro Om arriveert in een negentiende-eeuws dorp waar hij al zijn vindingrijkheid en vechtkunst gebruikt om twee lokale misdaadbazen tegen elkaar op te zetten.
Absurdistische zwarte komedie van Wes Anderson (Asteroid City, The Grand Budapest Hotel) over een familie en een familiebedrijf. Rijke zakenman Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) benoemt zijn enige dochter (Mia Threapleton), een non, tot enige erfgenaam van zijn nalatenschap – en zijn negen zoons blijven met lege handen achter. Korda en zijn dochter worden al snel het doelwit van buitenlandse terroristen en huurmoordenaars.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder Isle of Dogs, The Royal Tenenbaums en The Grand Budapest Hotel.
★★★★ ‘Weer zo’n heerlijk doldwaas Anderson-avontuur’ – VPRO Cinema ★★★★ ‘Een sublieme stijloefening: een museum voor zichzelf’ – NRC ★★★ ‘It is always entertaining, and delivered with the usual conviction and force’ – The Guardian
Elke zondagavond om 21.30 uur vertoont Lumen een sneak preview: een verrassende voorpremière speciaal voor iedereen die er snel bij wil zijn. Laat je voor slechts €8,00 verrassen door een gloednieuwe film! En… we vertellen niet van tevoren wat je gaat zien!
Ook deze zomer brengt Eye Filmmuseum het landelijke filmprogramma PreviouslyUnreleased uit. Deze zomer bevat het programma acht krachtige films uit van hoge kwaliteit. Het zijn films uit het voorgaande festivalseizoen die andere distributeurs lieten liggen, ondanks internationaal festival succes en grote schoonheid. De ene film verraderlijk luchtig, de ander realistisch door extreem absurdisme. Films die troost brengen, waarin kunst en het leven elkaar ontmoeten, die je verbeelding uitdagen, en de grenzen van film en verbeeldingskracht verleggen.
★★★★ ‘Een rauw, donker maar ook intiem Litouws drama’ – VPRO Cinema
★★★★ ‘Tussen alle tragedie ook humor en schoonheid’ – NRC
Twee tieners willen ontsnappen aan hun grauwe Litouwse industriestad en worden hechte vriendinnen op een sinistere modellenschool. Hier wordt ze een beter leven beloofd maar daarvoor moeten ze wel hun lichaam op steeds extremere manieren toetakelen. Toxic won de Gouden Luipaard op het filmfestival van Locarno en ging daar ook met de prijs voor het beste debuut strijken.
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
★★★★ ‘Noodzakelijke films die met veel humor en pijn verzwegen verhalen vertellen.’ NRC
★★★ ‘Een inzichtelijke docu over Indo’s, erfgoed en identiteit’ Trouw
Absurdistische zwarte komedie van Wes Anderson (Asteroid City, The Grand Budapest Hotel) over een familie en een familiebedrijf. Rijke zakenman Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) benoemt zijn enige dochter (Mia Threapleton), een non, tot enige erfgenaam van zijn nalatenschap – en zijn negen zoons blijven met lege handen achter. Korda en zijn dochter worden al snel het doelwit van buitenlandse terroristen en huurmoordenaars.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder Isle of Dogs, The Royal Tenenbaums en The Grand Budapest Hotel.
★★★★ ‘Weer zo’n heerlijk doldwaas Anderson-avontuur’ – VPRO Cinema ★★★★ ‘Een sublieme stijloefening: een museum voor zichzelf’ – NRC ★★★ ‘It is always entertaining, and delivered with the usual conviction and force’ – The Guardian
Florence (Léa Seydoux) is smoorverliefd op David, maar dat is niet bepaald wederzijds. Hij wil haar liever koppelen aan zijn vriend Willy. Zijn plan is dit te doen tijdens een lunchafspraak in een afgelegen wegrestaurant. Maar dan blijkt Florence haar vader meegenomen te hebben.
★★★★ ‘Compact genoeg om de zaal met een glimlach te verlaten.’ – FilmTotaal
★★★★ “Van begin tot eind een entertainende, wilde rit die geen moment verveelt” – Cinemagazine.nl
★★★ ‘Bij Dupieux weet je: het begint gek, en daarna ontspoort het.’ – De Volkskrant
‘De maker van uitzinnige kolderfestijnen als Rubber en Incroyable mais vrai slaat in Le deuxième acte een onderkoeld absurdistische toon aan.’ – De Filmkrant
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
★★★★ ‘warme roadmovie’ – Trouw
★★★ ‘On Ira heeft het hart op de juiste plek.’ – De Volkskrant
Geregisseerd door René Clément, bracht deze bewerking uit 1960 van Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley het publiek in aanraking met Delon in een carrièrebepalende rol als de mysterieuze Tom Ripley, een man wiens charme en sluwheid een kille immoraliteit verbergen. Tegen de zonovergoten landschappen van Italië, waar fonkelende blauwe wateren en gouden licht een onderstroom van bedrog verhullen, creëert de film met zijn intrigerende mix van psychologische spanning, elegante cinematografie en Nino Rota’s meeslepende muziek een sfeer van zowel schoonheid als naderend onheil.
★★★★ ‘Franse sixties-klassieker met Alain Delon maakt nog steeds indruk.’ Trouw
Wie politieagent wordt in Thailand, krijgt automatisch een appartement aangeboden voor het hele gezin in de lokale ‘politieflats’. In dit blok groeien Jane en Ann samen op, gescheiden door verdiepingen, maar ook door hun status. Als dochter van een niet altijd integere sergeant groeit Jane op met alle gemakken, terwijl haar hartsvriendin Ann de verantwoordelijkheid draagt voor haar gezin nadat haar vader overleed. Wanneer de jonge politieagent Tong bij hen in de flat komt wonen, verandert de dynamiek tussen Jane en Ann.
“Hoopvol en opwindend, maar ook pijnlijk onzeker en melancholisch” VPRO Cinema
“Delicaat” NRC
“Coming-of-age-verhaal dat een impressie geeft van universeel herkenbare onzekerheden op de weg naar volwassenheid” De Filmkrant
Het is weer een dolle boel op boerderij Mossy Bottom! In tien grappige, nog nooit eerder vertoonde korte avonturen zorgt Shaun voor de ene chaos na de andere. Het gaat mis bij het maken van een verjaardagscake, een modeshow loopt compleet uit de hand, en Bitzer probeert een vallende ster te spotten terwijl er om hem heen van alles gebeurt.
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
★★★★ ‘warme roadmovie’ – Trouw
★★★ ‘On Ira heeft het hart op de juiste plek.’ – De Volkskrant
Een vervelende stiefmoeder, verwende kinderen en een oma met cash — dit gezin doet álles om Victoria kwijt te raken. Victoria moet dood is de meest hilarische familiefilm van het jaar!
Ocean with David Attenborough neemt kijkers mee op een adembenemende reis en laat zien dat de oceaan het belangrijkst is voor onze overleving en het nergens voller is van leven, verwondering en verrassing dan in de oceaan. De gevierde omroeper en filmmaker onthult hoe zijn leven samenviel met het grote tijdperk van oceaanontdekking.
★★★★ ‘Een getuigenis van puur optimisme’ – NRC
★★★★ ‘Meer dan een natuurfilm is Ocean is een pamflet’ – de Volkskrant
★★★★★ ‘A passionate case against the ruination of the seas’ – The Guardian
Terwijl er een hittegolf over een wijk in Marseille trekt, bemoeien drie huisgenoten zich vanaf hun balkon vrolijk met het leven van hun buren. Tot een drankje laat op de avond uitmondt in een bloederige aangelegenheid…
‘Exuberant, funny, and bold, a real testament to the power of female friendship seen through farce and horror tropes’ (The Film Stage).
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
Kurosawa’s visually astounding and darkly-comedic Yojimbo – featuring the unsurpassed Toshiro Mifune – was extremely influential and changed Westerns forever. A cunning samurai-mercenary rids a terrorised village of corruption.
Yojimbo is part of our Summer program featuring 5 classics by Akira Kurosawa. Seven Samurai, Yojimbo, Ran and High and Low will all screen this Summer. Check all dates here.
Matthias is de perfecte +1. Ben je op zoek naar de perfecte zoon om indruk mee te maken? Een gesprekspartner die de juiste wijn kent en de juiste boeken heeft gelezen? Of zoek je iemand om mee te leren ruziën? Boek Matthias. Hij speelt iedereen met gemak. Behalve zichzelf.
★★★★ ‘‘Peacock’ is amusante tragikomedie over het verlangen naar perfectie’ – Trouw
★★★★ ‘Tot in de puntjes gestileerde Oostenrijkse satire’ – NRC
A young girl named Chihiro stumbles into a mysterious, magical world while moving to a new town with her parents. When her parents are transformed into pigs, Chihiro must navigate this strange realm of spirits and gods to find a way to free them. She takes a job at a bathhouse run by the witch Yubaba, encountering bizarre creatures and forming a bond with the mysterious Haku.
Ook deze zomer brengt Eye Filmmuseum het landelijke filmprogramma PreviouslyUnreleased uit. Deze zomer bevat het programma acht krachtige films uit van hoge kwaliteit. Het zijn films uit het voorgaande festivalseizoen die andere distributeurs lieten liggen, ondanks internationaal festival succes en grote schoonheid. De ene film verraderlijk luchtig, de ander realistisch door extreem absurdisme. Films die troost brengen, waarin kunst en het leven elkaar ontmoeten, die je verbeelding uitdagen, en de grenzen van film en verbeeldingskracht verleggen.
★★★★ ‘Een rauw, donker maar ook intiem Litouws drama’ – VPRO Cinema
★★★★ ‘Tussen alle tragedie ook humor en schoonheid’ – NRC
Twee tieners willen ontsnappen aan hun grauwe Litouwse industriestad en worden hechte vriendinnen op een sinistere modellenschool. Hier wordt ze een beter leven beloofd maar daarvoor moeten ze wel hun lichaam op steeds extremere manieren toetakelen. Toxic won de Gouden Luipaard op het filmfestival van Locarno en ging daar ook met de prijs voor het beste debuut strijken.
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Wie politieagent wordt in Thailand, krijgt automatisch een appartement aangeboden voor het hele gezin in de lokale ‘politieflats’. In dit blok groeien Jane en Ann samen op, gescheiden door verdiepingen, maar ook door hun status. Als dochter van een niet altijd integere sergeant groeit Jane op met alle gemakken, terwijl haar hartsvriendin Ann de verantwoordelijkheid draagt voor haar gezin nadat haar vader overleed. Wanneer de jonge politieagent Tong bij hen in de flat komt wonen, verandert de dynamiek tussen Jane en Ann.
“Hoopvol en opwindend, maar ook pijnlijk onzeker en melancholisch” VPRO Cinema
“Delicaat” NRC
“Coming-of-age-verhaal dat een impressie geeft van universeel herkenbare onzekerheden op de weg naar volwassenheid” De Filmkrant
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De drie Delftse premières van Uitgebeend op woensdag 2 juli waren compleet uitverkocht. Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet waren aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat extra voorstelling gepland op maandag 7 juli (19.15 uur) en woensdag 9 juli 13.45 uur. Ook op donderdag 10, zaterdag 12 en zondag 13 juli is de docu te zien in Lumen. Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
★★★★ ‘warme roadmovie’ – Trouw
★★★ ‘On Ira heeft het hart op de juiste plek.’ – De Volkskrant
Een schitterende samoerai-film (met een knipoog naar het publiek) waarvan het verhaal op een wildwestfilm lijkt. Een samoerai-huurling komt terecht in een stadje dat verscheurd wordt door gevechten tussen twee bendes. Kurosawa’s visueel verbluffende en duister-komische Yojimbo – met de onovertroffen Toshiro Mifune – was zeer invloedrijk en veranderde het westerngenre voorgoed. Een sluwe samoerai-huurling wil een door terreur geteisterd dorp van corruptie bevrijden. De rondtrekkende samoerai Sanjuro Om arriveert in een negentiende-eeuws dorp waar hij al zijn vindingrijkheid en vechtkunst gebruikt om twee lokale misdaadbazen tegen elkaar op te zetten.
Sandra, een onafhankelijke vijftigjarige, moet plotseling haar privacy delen met haar buurvrouw en haar twee kinderen. In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen.
★★★★ ‘Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama’ ‘scherp geobserveerd en hartverwarmend’ NRC
‘In het empathische rouwdrama L’ATTACHEMENT komen de kleinste details het hardst binnen’ de Volkskrant
Matthias is de perfecte +1. Ben je op zoek naar de perfecte zoon om indruk mee te maken? Een gesprekspartner die de juiste wijn kent en de juiste boeken heeft gelezen? Of zoek je iemand om mee te leren ruziën? Boek Matthias. Hij speelt iedereen met gemak. Behalve zichzelf.
★★★★ ‘‘Peacock’ is amusante tragikomedie over het verlangen naar perfectie’ – Trouw
★★★★ ‘Tot in de puntjes gestileerde Oostenrijkse satire’ – NRC