Elke donderdag gaan de nieuwste films in Nederland in première. Onze speelweek loopt dan ook van donderdag t/m woensdag. Elke maandag maken wij ons nieuwe weekprogramma, wat op donderdag van start gaat. Dit publiceren wij op maandagmiddag.
Je vindt het nieuwste programma op onze website, maar wil je als eerste op de hoogte zijn en geen enkele film of Lumen special missen? Geef je dan hier op voor onze nieuwsbrief en elke maandag heb je het complete weekprogramma – inclusief de complete filmladder en alle ticketlinks – in je mailbox.
Naast de nieuwsbrief brengen wij elke maand het Lumen Tipt! maandmagazine uit met alle filmtips voor de komende maand en daar vind je alvast ook veel voorstellingen die soms al weken van te voren in de verkoop staan. Wil je graag vooruit plannen? Lees dan het magazine en kijk met regelmaat op onze verwacht pagina met nieuwe films. Soms vind je al weken vooruit een mooie (voor)première of bijzondere special!
Drie kleinkinderen brengen hun Indische grootouders naar de plek waar ze voor het eerst voet op Nederlandse bodem zetten – kunnen ze in deze documentaire de jarenlang verzwegen geschiedenis van hun grootouders ontrafelen?
‘De ingetogen, kunstzinnige film van Dominicus en Peetoom zal elke generatie in het hart raken, omdat daarin vragen worden gesteld en beantwoord die decennialang werden genegeerd. Dingen, mensen en gevoelens die ongezien en onbesproken bleven. Die, zoals in de film wordt gezegd, in de spleet tussen wal en schip zijn blijven dobberen.’- De Filmkrant
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
De twaalfjarige Mikal groeit op in een vervallen hotelkamer, gevangen tussen liefde voor zijn ouders en de schaduw van verslaving, terwijl zijn verhaal een verborgen crisis in Amerika onthult.
★★★★ ‘Flophouse America’ is een verbazingwekkend intiem portret van rauwe armoede’ ‘Het is verbazingwekkend hoe intiem de beelden vaak zijn die Strømdahl kon vastleggen – van ruzies, van lamlendigheid, van liefde. Ze toont het zonder franje, zonder een mening op te dringen, wat Flophouse America des te aangrijpender maakt. Zeker door een gebeurtenis die even tragisch als onvermijdelijk is. Het maakt Flophouse America tot een film die blijft nazinderen.’ NRC
Perla, een begaafde kunstenares met een al even getalenteerde muzikale dochter, leeft een comfortabel leven in het Wenen van de vroege jaren 80. Samen met Julia en haar nieuwe partner Josef bouwt ze aan een rustig bestaan en lijkt ze de trauma’s van haar jeugd in het communistische Tsjecho-Slowakije achter zich te laten. Maar wanneer Julia’s vader onverwacht contact opneemt om te vertellen dat hij ernstig ziek is, besluit Perla terug te keren naar haar vaderland.
★★★★ ‘Maakt de geschiedenis van communistisch Tsjechoslowakije voelbaar’ de Volkskrant
★★★ ‘De film lijkt wat cliché, maar het prachtige camerawerk biedt diepgang’ NRC
Mary and Max is een hartverwarmend en tragikomisch stop-motion meesterwerk, dat met zwarte humor en ontroerende eerlijkheid een ongewone vriendschap tot leven brengt. Met de weergaloze Philip Seymour Hoffman en de fantastische Toni Collette in de hoofdrollen, was dit de grote doorbraak voor Adam Elliot, de onvolprezen maker van het betoverende Memoir of a Snail.
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
Gevangen tussen droom en drone. Zo zou je het leven van de alleenstaande vader Mamargade en diens slimme zoon Cigaal kunnen omschrijven. Ze wonen in een afgelegen dorp aan de Indische Oceaan, compleet met witte zandstranden die baden onder een idyllisch blauwe lucht. Toch hangt er constant onheil in de lucht van hun kleine Somalische dorp: door de war on terror kan er steeds een drone-aanval plaats vinden.
Kanji Watanabe (Takashi Shimura) is een man van middelbare leeftijd die al tientallen jarenin dezelfde monotone bureaucratische functie werkt. Als hij hoort dat hij kanker heeft, gaat hij op zoek naar de zin van zijn leven. Het prachtige Ikiru toont Akira Kurosawa op zijn meest empathisch: hij benadrukt het leven via een naderende dood.
Terwijl er een hittegolf over een wijk in Marseille trekt, bemoeien drie huisgenoten zich vanaf hun balkon vrolijk met het leven van hun buren. Tot een drankje laat op de avond uitmondt in een bloederige aangelegenheid…
‘Exuberant, funny, and bold, a real testament to the power of female friendship seen through farce and horror tropes’ (The Film Stage).
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
De nieuwsgierige en levendige Totto-chan past niet in het strikte onderwijssysteem van Tokio in de jaren 1940 en wordt van school gestuurd. Gelukkig vindt ze een nieuwe plek op Tomoe Gakuen, waar oprichter Sosaku Kobayashi zijn leerlingen vrijheid en creativiteit biedt.
Betoverende, aandoenlijke en authentieke animatiefilm over een meisje dat opgroeit in de jaren ’40 in Japan. Zo indrukwekkend en meeslepend dat deze film zich kan meten met het beste werk van Miyazaki.
Gevangen tussen droom en drone. Zo zou je het leven van de alleenstaande vader Mamargade en diens slimme zoon Cigaal kunnen omschrijven. Ze wonen in een afgelegen dorp aan de Indische Oceaan, compleet met witte zandstranden die baden onder een idyllisch blauwe lucht. Toch hangt er constant onheil in de lucht van hun kleine Somalische dorp: door de war on terror kan er steeds een drone-aanval plaats vinden.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
Terwijl er een hittegolf over een wijk in Marseille trekt, bemoeien drie huisgenoten zich vanaf hun balkon vrolijk met het leven van hun buren. Tot een drankje laat op de avond uitmondt in een bloederige aangelegenheid…
‘Exuberant, funny, and bold, a real testament to the power of female friendship seen through farce and horror tropes’ (The Film Stage).
Absurdistische zwarte komedie van Wes Anderson (Asteroid City, The Grand Budapest Hotel) over een familie en een familiebedrijf. Rijke zakenman Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) benoemt zijn enige dochter (Mia Threapleton), een non, tot enige erfgenaam van zijn nalatenschap – en zijn negen zoons blijven met lege handen achter. Korda en zijn dochter worden al snel het doelwit van buitenlandse terroristen en huurmoordenaars.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder Isle of Dogs, The Royal Tenenbaums en The Grand Budapest Hotel.
★★★★ ‘Weer zo’n heerlijk doldwaas Anderson-avontuur’ – VPRO Cinema ★★★★ ‘Een sublieme stijloefening: een museum voor zichzelf’ – NRC ★★★ ‘It is always entertaining, and delivered with the usual conviction and force’ – The Guardian
Drie kleinkinderen brengen hun Indische grootouders naar de plek waar ze voor het eerst voet op Nederlandse bodem zetten – kunnen ze in deze documentaire de jarenlang verzwegen geschiedenis van hun grootouders ontrafelen?
‘De ingetogen, kunstzinnige film van Dominicus en Peetoom zal elke generatie in het hart raken, omdat daarin vragen worden gesteld en beantwoord die decennialang werden genegeerd. Dingen, mensen en gevoelens die ongezien en onbesproken bleven. Die, zoals in de film wordt gezegd, in de spleet tussen wal en schip zijn blijven dobberen.’- De Filmkrant
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
De twaalfjarige Mikal groeit op in een vervallen hotelkamer, gevangen tussen liefde voor zijn ouders en de schaduw van verslaving, terwijl zijn verhaal een verborgen crisis in Amerika onthult.
★★★★ ‘Flophouse America’ is een verbazingwekkend intiem portret van rauwe armoede’ ‘Het is verbazingwekkend hoe intiem de beelden vaak zijn die Strømdahl kon vastleggen – van ruzies, van lamlendigheid, van liefde. Ze toont het zonder franje, zonder een mening op te dringen, wat Flophouse America des te aangrijpender maakt. Zeker door een gebeurtenis die even tragisch als onvermijdelijk is. Het maakt Flophouse America tot een film die blijft nazinderen.’ NRC
Perla, een begaafde kunstenares met een al even getalenteerde muzikale dochter, leeft een comfortabel leven in het Wenen van de vroege jaren 80. Samen met Julia en haar nieuwe partner Josef bouwt ze aan een rustig bestaan en lijkt ze de trauma’s van haar jeugd in het communistische Tsjecho-Slowakije achter zich te laten. Maar wanneer Julia’s vader onverwacht contact opneemt om te vertellen dat hij ernstig ziek is, besluit Perla terug te keren naar haar vaderland.
★★★★ ‘Maakt de geschiedenis van communistisch Tsjechoslowakije voelbaar’ de Volkskrant
★★★ ‘De film lijkt wat cliché, maar het prachtige camerawerk biedt diepgang’ NRC
Mary and Max is een hartverwarmend en tragikomisch stop-motion meesterwerk, dat met zwarte humor en ontroerende eerlijkheid een ongewone vriendschap tot leven brengt. Met de weergaloze Philip Seymour Hoffman en de fantastische Toni Collette in de hoofdrollen, was dit de grote doorbraak voor Adam Elliot, de onvolprezen maker van het betoverende Memoir of a Snail.
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
Gevangen tussen droom en drone. Zo zou je het leven van de alleenstaande vader Mamargade en diens slimme zoon Cigaal kunnen omschrijven. Ze wonen in een afgelegen dorp aan de Indische Oceaan, compleet met witte zandstranden die baden onder een idyllisch blauwe lucht. Toch hangt er constant onheil in de lucht van hun kleine Somalische dorp: door de war on terror kan er steeds een drone-aanval plaats vinden.
Kanji Watanabe (Takashi Shimura) is een man van middelbare leeftijd die al tientallen jarenin dezelfde monotone bureaucratische functie werkt. Als hij hoort dat hij kanker heeft, gaat hij op zoek naar de zin van zijn leven. Het prachtige Ikiru toont Akira Kurosawa op zijn meest empathisch: hij benadrukt het leven via een naderende dood.
Terwijl er een hittegolf over een wijk in Marseille trekt, bemoeien drie huisgenoten zich vanaf hun balkon vrolijk met het leven van hun buren. Tot een drankje laat op de avond uitmondt in een bloederige aangelegenheid…
‘Exuberant, funny, and bold, a real testament to the power of female friendship seen through farce and horror tropes’ (The Film Stage).
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
De 80-jarige Marie is haar ziekte beu en neemt een drastisch besluit: ze wil in Zwitserland op waardige wijze afscheid nemen van het leven. Dit durft ze alleen niet aan haar zoon en kleindochter te vertellen. In plaats daarvan verzint ze een verhaal over een verborgen erfenis bij een Zwitserse bank en stelt ze voor om samen op reis te gaan.
De eerste speelfilm van Enya Baroux, mengt komedie en emotie in een roadtrip vol geheimen en herinneringen.
De nieuwsgierige en levendige Totto-chan past niet in het strikte onderwijssysteem van Tokio in de jaren 1940 en wordt van school gestuurd. Gelukkig vindt ze een nieuwe plek op Tomoe Gakuen, waar oprichter Sosaku Kobayashi zijn leerlingen vrijheid en creativiteit biedt.
Betoverende, aandoenlijke en authentieke animatiefilm over een meisje dat opgroeit in de jaren ’40 in Japan. Zo indrukwekkend en meeslepend dat deze film zich kan meten met het beste werk van Miyazaki.
Gevangen tussen droom en drone. Zo zou je het leven van de alleenstaande vader Mamargade en diens slimme zoon Cigaal kunnen omschrijven. Ze wonen in een afgelegen dorp aan de Indische Oceaan, compleet met witte zandstranden die baden onder een idyllisch blauwe lucht. Toch hangt er constant onheil in de lucht van hun kleine Somalische dorp: door de war on terror kan er steeds een drone-aanval plaats vinden.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
Terwijl er een hittegolf over een wijk in Marseille trekt, bemoeien drie huisgenoten zich vanaf hun balkon vrolijk met het leven van hun buren. Tot een drankje laat op de avond uitmondt in een bloederige aangelegenheid…
‘Exuberant, funny, and bold, a real testament to the power of female friendship seen through farce and horror tropes’ (The Film Stage).
Absurdistische zwarte komedie van Wes Anderson (Asteroid City, The Grand Budapest Hotel) over een familie en een familiebedrijf. Rijke zakenman Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) benoemt zijn enige dochter (Mia Threapleton), een non, tot enige erfgenaam van zijn nalatenschap – en zijn negen zoons blijven met lege handen achter. Korda en zijn dochter worden al snel het doelwit van buitenlandse terroristen en huurmoordenaars.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder Isle of Dogs, The Royal Tenenbaums en The Grand Budapest Hotel.
★★★★ ‘Weer zo’n heerlijk doldwaas Anderson-avontuur’ – VPRO Cinema ★★★★ ‘Een sublieme stijloefening: een museum voor zichzelf’ – NRC ★★★ ‘It is always entertaining, and delivered with the usual conviction and force’ – The Guardian
Het begon allemaal zo mooi, maar de relatie van Maria en haar tweede man Sigmund is niet meer wat het geweest is. Na een aantal moeilijke gesprekken wordt het idee van een scheiding aangekaart en komt de pijnlijke vraag boven: wat is er misgegaan?
★★★★ ‘Een mooi genuanceerde toon en knap acteerwerk’ VPRO Cinema
★★★★ ‘een mooi pleidooi voor introspectie, bij scheidingen zoveel waardevoller dan verwijten’Trouw
★★★’Een psychologische film vol complexe karakters’ NRC
‘A Norwegian marital drama that keeps our sympathies in flux’ Variety
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
Studio Ghibli, opgericht op 15 juni 1985, viert in 2025 zijn 40-jarig jubileum en is een van de meest invloedrijke en geliefde animatiestudio’s in de filmgeschiedenis. Om deze studio en haar waanzinnige oeuvre te vieren haalt Lumen vanaf 15 juni een aantal geliefde Studio Ghibli films terug naar het witte doek.
Drie kleinkinderen brengen hun Indische grootouders naar de plek waar ze voor het eerst voet op Nederlandse bodem zetten – kunnen ze in deze documentaire de jarenlang verzwegen geschiedenis van hun grootouders ontrafelen?
‘De ingetogen, kunstzinnige film van Dominicus en Peetoom zal elke generatie in het hart raken, omdat daarin vragen worden gesteld en beantwoord die decennialang werden genegeerd. Dingen, mensen en gevoelens die ongezien en onbesproken bleven. Die, zoals in de film wordt gezegd, in de spleet tussen wal en schip zijn blijven dobberen.’- De Filmkrant
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
Terwijl er een hittegolf over een wijk in Marseille trekt, bemoeien drie huisgenoten zich vanaf hun balkon vrolijk met het leven van hun buren. Tot een drankje laat op de avond uitmondt in een bloederige aangelegenheid…
‘Exuberant, funny, and bold, a real testament to the power of female friendship seen through farce and horror tropes’ (The Film Stage).
Absurdistische zwarte komedie van Wes Anderson (Asteroid City, The Grand Budapest Hotel) over een familie en een familiebedrijf. Rijke zakenman Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) benoemt zijn enige dochter (Mia Threapleton), een non, tot enige erfgenaam van zijn nalatenschap – en zijn negen zoons blijven met lege handen achter. Korda en zijn dochter worden al snel het doelwit van buitenlandse terroristen en huurmoordenaars.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder Isle of Dogs, The Royal Tenenbaums en The Grand Budapest Hotel.
★★★★ ‘Weer zo’n heerlijk doldwaas Anderson-avontuur’ – VPRO Cinema ★★★★ ‘Een sublieme stijloefening: een museum voor zichzelf’ – NRC ★★★ ‘It is always entertaining, and delivered with the usual conviction and force’ – The Guardian
Op een steile rots boven de zee woont een klein jongetje van vijf jaar, Susuke, samen met zijn ouders. Op een dag ziet hij in het water een goudvis met een meisjesgezichtje. Het bijzondere visje, dat hij Ponyo noemt, is ontsnapt aan haar vader, een onderwatertovenaar. Ponyo is van plan mens te worden. Maar als het visje dankzij wat magische druppeltjes eenmaal handen en voeten heeft, is het natuurlijk evenwicht verstoord. Een tsunami is het gevolg, het einde van de planeet lijkt nabij.
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
Alle BIGGEN, wat een grote verandering! Kom kijken in de bioscoop hoe Peppa en haar familie zich voorbereiden op hun tot nu toe grootste avontuur: er komt een nieuwe baby bij! Dat is het moment bij uitstek om het hele huis te renoveren, een nieuwe auto te kopen en samen bijzondere herinneringen te maken.
★★★★ ‘Een verademing naast alle peuterhysterie op de streamers’ NRC
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Perla, een begaafde kunstenares met een al even getalenteerde muzikale dochter, leeft een comfortabel leven in het Wenen van de vroege jaren 80. Samen met Julia en haar nieuwe partner Josef bouwt ze aan een rustig bestaan en lijkt ze de trauma’s van haar jeugd in het communistische Tsjecho-Slowakije achter zich te laten. Maar wanneer Julia’s vader onverwacht contact opneemt om te vertellen dat hij ernstig ziek is, besluit Perla terug te keren naar haar vaderland.
★★★★ ‘Maakt de geschiedenis van communistisch Tsjechoslowakije voelbaar’ de Volkskrant
★★★ ‘De film lijkt wat cliché, maar het prachtige camerawerk biedt diepgang’ NRC
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
Gevangen tussen droom en drone. Zo zou je het leven van de alleenstaande vader Mamargade en diens slimme zoon Cigaal kunnen omschrijven. Ze wonen in een afgelegen dorp aan de Indische Oceaan, compleet met witte zandstranden die baden onder een idyllisch blauwe lucht. Toch hangt er constant onheil in de lucht van hun kleine Somalische dorp: door de war on terror kan er steeds een drone-aanval plaats vinden.
Kanji Watanabe (Takashi Shimura) is een man van middelbare leeftijd die al tientallen jarenin dezelfde monotone bureaucratische functie werkt. Als hij hoort dat hij kanker heeft, gaat hij op zoek naar de zin van zijn leven. Het prachtige Ikiru toont Akira Kurosawa op zijn meest empathisch: hij benadrukt het leven via een naderende dood.
Op een eilandje voor de kust van de Verenigde Staten lopen in 1965 twee verliefde kinderen weg van huis. De lokale scouting, sheriff, en de ouders gaan op zoek naar de pubers. Wes Anderson weet in deze komische film de kinderwereld prachtig te verbeelden.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder The Royal Tenenbaums.
Absurdistische zwarte komedie van Wes Anderson (Asteroid City, The Grand Budapest Hotel) over een familie en een familiebedrijf. Rijke zakenman Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) benoemt zijn enige dochter (Mia Threapleton), een non, tot enige erfgenaam van zijn nalatenschap – en zijn negen zoons blijven met lege handen achter. Korda en zijn dochter worden al snel het doelwit van buitenlandse terroristen en huurmoordenaars.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder Isle of Dogs, The Royal Tenenbaums en The Grand Budapest Hotel.
★★★★ ‘Weer zo’n heerlijk doldwaas Anderson-avontuur’ – VPRO Cinema ★★★★ ‘Een sublieme stijloefening: een museum voor zichzelf’ – NRC ★★★ ‘It is always entertaining, and delivered with the usual conviction and force’ – The Guardian
Elke zondagavond om 21.30 uur vertoont Lumen een sneak preview: een verrassende voorpremière speciaal voor iedereen die er snel bij wil zijn. Laat je voor slechts €8,00 verrassen door een gloednieuwe film! En… we vertellen niet van tevoren wat je gaat zien!
De nieuwsgierige en levendige Totto-chan past niet in het strikte onderwijssysteem van Tokio in de jaren 1940 en wordt van school gestuurd. Gelukkig vindt ze een nieuwe plek op Tomoe Gakuen, waar oprichter Sosaku Kobayashi zijn leerlingen vrijheid en creativiteit biedt.
Betoverende, aandoenlijke en authentieke animatiefilm over een meisje dat opgroeit in de jaren ’40 in Japan. Zo indrukwekkend en meeslepend dat deze film zich kan meten met het beste werk van Miyazaki.
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
De kinderen van de familie Tenenbaum zijn stuk voor stuk genieën. Chas was als kind al alle economische cijfers meester, Richie was nationaal tenniskampioen en de geadopteerde Margot schreef prijswinnende toneelstukken. Twintig jaar nadat hij hen verliet keert hun vader Royal terug met de mededeling dat hij stervende is. Terwijl de familie elkaar opnieuw leert kennen, komt ook oude pijn naar boven.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronderMoonrise Kingdom.
Absurdistische zwarte komedie van Wes Anderson (Asteroid City, The Grand Budapest Hotel) over een familie en een familiebedrijf. Rijke zakenman Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) benoemt zijn enige dochter (Mia Threapleton), een non, tot enige erfgenaam van zijn nalatenschap – en zijn negen zoons blijven met lege handen achter. Korda en zijn dochter worden al snel het doelwit van buitenlandse terroristen en huurmoordenaars.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder Isle of Dogs, The Royal Tenenbaums en The Grand Budapest Hotel.
★★★★ ‘Weer zo’n heerlijk doldwaas Anderson-avontuur’ – VPRO Cinema ★★★★ ‘Een sublieme stijloefening: een museum voor zichzelf’ – NRC ★★★ ‘It is always entertaining, and delivered with the usual conviction and force’ – The Guardian
De twaalfjarige Mikal groeit op in een vervallen hotelkamer, gevangen tussen liefde voor zijn ouders en de schaduw van verslaving, terwijl zijn verhaal een verborgen crisis in Amerika onthult.
★★★★ ‘Flophouse America’ is een verbazingwekkend intiem portret van rauwe armoede’ ‘Het is verbazingwekkend hoe intiem de beelden vaak zijn die Strømdahl kon vastleggen – van ruzies, van lamlendigheid, van liefde. Ze toont het zonder franje, zonder een mening op te dringen, wat Flophouse America des te aangrijpender maakt. Zeker door een gebeurtenis die even tragisch als onvermijdelijk is. Het maakt Flophouse America tot een film die blijft nazinderen.’ NRC
Perla, een begaafde kunstenares met een al even getalenteerde muzikale dochter, leeft een comfortabel leven in het Wenen van de vroege jaren 80. Samen met Julia en haar nieuwe partner Josef bouwt ze aan een rustig bestaan en lijkt ze de trauma’s van haar jeugd in het communistische Tsjecho-Slowakije achter zich te laten. Maar wanneer Julia’s vader onverwacht contact opneemt om te vertellen dat hij ernstig ziek is, besluit Perla terug te keren naar haar vaderland.
★★★★ ‘Maakt de geschiedenis van communistisch Tsjechoslowakije voelbaar’ de Volkskrant
★★★ ‘De film lijkt wat cliché, maar het prachtige camerawerk biedt diepgang’ NRC
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
The Life of Chuck is gebaseerd op een verhaal van Stephen King en vertelt in drie hoofdstukken het leven van Charles ‘Chuck’ Krantz (Tom Hiddleston), een ogenschijnlijk doodgewone man. Terwijl het einde van de wereld nadert, verschijnen overal mysterieuze advertenties die Chuck bedanken voor 39 geweldige jaren van dienst.
★★★★ ‘Oprecht, origineel en intrigerend’ VPRO Cinema
Drie kleinkinderen brengen hun Indische grootouders naar de plek waar ze voor het eerst voet op Nederlandse bodem zetten – kunnen ze in deze documentaire de jarenlang verzwegen geschiedenis van hun grootouders ontrafelen?
‘De ingetogen, kunstzinnige film van Dominicus en Peetoom zal elke generatie in het hart raken, omdat daarin vragen worden gesteld en beantwoord die decennialang werden genegeerd. Dingen, mensen en gevoelens die ongezien en onbesproken bleven. Die, zoals in de film wordt gezegd, in de spleet tussen wal en schip zijn blijven dobberen.’- De Filmkrant
Ocean with David Attenborough neemt kijkers mee op een adembenemende reis en laat zien dat de oceaan het belangrijkst is voor onze overleving en het nergens voller is van leven, verwondering en verrassing dan in de oceaan. De gevierde omroeper en filmmaker onthult hoe zijn leven samenviel met het grote tijdperk van oceaanontdekking.
★★★★ ‘Een getuigenis van puur optimisme’ – NRC
★★★★ ‘Meer dan een natuurfilm is Ocean is een pamflet’ – de Volkskrant
★★★★★ ‘A passionate case against the ruination of the seas’ – The Guardian
Alle BIGGEN, wat een grote verandering! Kom kijken in de bioscoop hoe Peppa en haar familie zich voorbereiden op hun tot nu toe grootste avontuur: er komt een nieuwe baby bij! Dat is het moment bij uitstek om het hele huis te renoveren, een nieuwe auto te kopen en samen bijzondere herinneringen te maken.
★★★★ ‘Een verademing naast alle peuterhysterie op de streamers’ NRC
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
De twee rivaliserende geallieerde bevelhebbers – generaal Eisenhower en veldmaarschalk Montgomery – botsen in een strijd van ego’s en strategische keuzes, met verwoestende gevolgen voor de Zeeuwse bevolking tijdens de bevrijding van Nederland. Aan de hand van authentiek archiefmateriaal en een ongefilterde benadering wordt de complexe werkelijkheid achter de bevrijding in 1944 in beeld gebracht én de hoge prijs die daarvoor werd betaald.
Van de makers van De Joodse Raad en De Slag om de Schelde.
★★★ ‘Verschaft de kijker meer inzicht over wat zich toen moet hebben afgespeeld’ VPRO Cinema
★★★ ‘Heeft veel oog voor de menselijke kosten van oorlog’ NRC
From the legendary Studio Ghibli, creators of Spirited Away and My Neighbor Totoro, and Academy Award-winning director Hayao Miyazaki, comes a heartwarming family adventure. When Sosuke, a young boy who lives on a clifftop overlooking the sea, rescues a stranded goldfish named Ponyo, he discovers more than he bargained for.
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De Delftse première van Uitgebeend is woensdag 2 juli om 19.00, 20.20 en 21.35 uur in Filmhuis Lumen (alle drie de voorstellingen zijn compleet uitverkocht). Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet zijn aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat o.a. een voorstelling gepland op zaterdag 5 juli (18.50 uur) zondag 6 juli (11.00 uur) en maandag 7 juli (19.15 uur). Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De Delftse première van Uitgebeend is woensdag 2 juli om 19.00, 20.20 en 21.35 uur in Filmhuis Lumen (alle drie de voorstellingen zijn compleet uitverkocht). Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet zijn aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat o.a. een voorstelling gepland op zaterdag 5 juli (18.50 uur) zondag 6 juli (11.00 uur) en maandag 7 juli (19.15 uur). Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
The wonderful Ikiru is Akira Kurosawa at his most empathetic: emphasising life with death fast approaching. Takashi Shimura sublimely plays an elderly public servant with cancer looking for meaning during his final days.
Ikiru is part of our Summer program featuring 5 classics by Akira Kurosawa. Seven Samurai, Yojimbo, Ran and High and Low will all screen this Summer. Check all dates here.
Leo van Vliet is de laatste familieslagerij in Delft. In de korte documentaire Uitgebeend volgen wij slager Leo in zijn laatste periode als slager en ontdekken we voor welke dilemma’s de slagerij komt te staan. Leo is een markante figuur in Delft, met een verhaal dat dieper gaat dan alleen vlees snijden.
De Delftse première van Uitgebeend is woensdag 2 juli om 19.00, 20.20 en 21.35 uur in Filmhuis Lumen (alle drie de voorstellingen zijn compleet uitverkocht). Zowel filmmakers Marit in ‘t Veen en Cocó Stout als slager Leo van Vliet zijn aanwezig bij de vertoning voor een nagesprek.
EXTRA VOORSTELLINGEN zonder nagesprek: vanwege de grote vraag is Uitgebeend ook ‘los’ zien. Er staat o.a. een voorstelling gepland op zaterdag 5 juli (18.50 uur) zondag 6 juli (11.00 uur) en maandag 7 juli (19.15 uur). Let op: er is dus GEEN nagesprek met de makers en Leo van Vliet. De film duurt 20 minuten. Kaartjes zijn €5,-
Drie kleinkinderen brengen hun Indische grootouders naar de plek waar ze voor het eerst voet op Nederlandse bodem zetten – kunnen ze in deze documentaire de jarenlang verzwegen geschiedenis van hun grootouders ontrafelen?
‘De ingetogen, kunstzinnige film van Dominicus en Peetoom zal elke generatie in het hart raken, omdat daarin vragen worden gesteld en beantwoord die decennialang werden genegeerd. Dingen, mensen en gevoelens die ongezien en onbesproken bleven. Die, zoals in de film wordt gezegd, in de spleet tussen wal en schip zijn blijven dobberen.’- De Filmkrant
In 1935 wordt Antoni Benaiges (Enric Auquer) aangesteld als leraar in een klein, afgelegen dorp in Burgos, Spanje. Zijn klas bestaat uit een groep jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar, voor wie het onderwijs tot dan toe streng en traditioneel was. Maar Benaiges doet het anders. Hij neemt een drukpers mee en laat hen schrijven over hun dromen en ambities. Ook doet hij bijzondere belofte: op een dag zal hij hen meenemen om de zee te zien – een wereld die voor hen nog onbekend is.
‘The Teacher Who Promised the Sea is vakkundig gemaakt, met de correcte dramatische noten en emotionele toetsen.’ – Parool
‘In een tijd van toenemende politieke spanningen is The Teacher Who Promised the Sea een waardevolle herinnering aan waar we voor moeten oppassen.’ – Filmtotaal
De twaalfjarige Mikal groeit op in een vervallen hotelkamer, gevangen tussen liefde voor zijn ouders en de schaduw van verslaving, terwijl zijn verhaal een verborgen crisis in Amerika onthult.
★★★★ ‘Flophouse America’ is een verbazingwekkend intiem portret van rauwe armoede’ ‘Het is verbazingwekkend hoe intiem de beelden vaak zijn die Strømdahl kon vastleggen – van ruzies, van lamlendigheid, van liefde. Ze toont het zonder franje, zonder een mening op te dringen, wat Flophouse America des te aangrijpender maakt. Zeker door een gebeurtenis die even tragisch als onvermijdelijk is. Het maakt Flophouse America tot een film die blijft nazinderen.’ NRC
Perla, een begaafde kunstenares met een al even getalenteerde muzikale dochter, leeft een comfortabel leven in het Wenen van de vroege jaren 80. Samen met Julia en haar nieuwe partner Josef bouwt ze aan een rustig bestaan en lijkt ze de trauma’s van haar jeugd in het communistische Tsjecho-Slowakije achter zich te laten. Maar wanneer Julia’s vader onverwacht contact opneemt om te vertellen dat hij ernstig ziek is, besluit Perla terug te keren naar haar vaderland.
★★★★ ‘Maakt de geschiedenis van communistisch Tsjechoslowakije voelbaar’ de Volkskrant
★★★ ‘De film lijkt wat cliché, maar het prachtige camerawerk biedt diepgang’ NRC
Mary and Max is een hartverwarmend en tragikomisch stop-motion meesterwerk, dat met zwarte humor en ontroerende eerlijkheid een ongewone vriendschap tot leven brengt. Met de weergaloze Philip Seymour Hoffman en de fantastische Toni Collette in de hoofdrollen, was dit de grote doorbraak voor Adam Elliot, de onvolprezen maker van het betoverende Memoir of a Snail.
Anak Indië is een film over veerkracht, identiteit en een gedeeld verleden—een verleden dat nog altijd voelbaar en zichtbaar is in het Nederland van vandaag. Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
Gevangen tussen droom en drone. Zo zou je het leven van de alleenstaande vader Mamargade en diens slimme zoon Cigaal kunnen omschrijven. Ze wonen in een afgelegen dorp aan de Indische Oceaan, compleet met witte zandstranden die baden onder een idyllisch blauwe lucht. Toch hangt er constant onheil in de lucht van hun kleine Somalische dorp: door de war on terror kan er steeds een drone-aanval plaats vinden.
Kanji Watanabe (Takashi Shimura) is een man van middelbare leeftijd die al tientallen jarenin dezelfde monotone bureaucratische functie werkt. Als hij hoort dat hij kanker heeft, gaat hij op zoek naar de zin van zijn leven. Het prachtige Ikiru toont Akira Kurosawa op zijn meest empathisch: hij benadrukt het leven via een naderende dood.
Terwijl er een hittegolf over een wijk in Marseille trekt, bemoeien drie huisgenoten zich vanaf hun balkon vrolijk met het leven van hun buren. Tot een drankje laat op de avond uitmondt in een bloederige aangelegenheid…
‘Exuberant, funny, and bold, a real testament to the power of female friendship seen through farce and horror tropes’ (The Film Stage).