Elke donderdag gaan de nieuwste films in Nederland in première. Onze speelweek loopt dan ook van donderdag t/m woensdag. Elke maandag maken wij ons nieuwe weekprogramma, wat op donderdag van start gaat. Dit publiceren wij op maandagmiddag.
Je vindt het nieuwste programma op onze website, maar wil je als eerste op de hoogte zijn en geen enkele film of Lumen special missen? Geef je dan hier op voor onze nieuwsbrief en elke maandag heb je het complete weekprogramma – inclusief de complete filmladder en alle ticketlinks – in je mailbox.
Naast de nieuwsbrief brengen wij elke maand het Lumen Tipt! maandmagazine uit met alle filmtips voor de komende maand en daar vind je alvast ook veel voorstellingen die soms al weken van te voren in de verkoop staan. Wil je graag vooruit plannen? Lees dan het magazine en kijk met regelmaat op onze verwacht pagina met nieuwe films. Soms vind je al weken vooruit een mooie (voor)première of bijzondere special!
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Jamal Hindawi, een Palestijnse theatermaker, gaat op zoek gaat naar een verloren rekwisiet en onderweg ontdekt hij niet alleen de uitdagingen van zijn omgeving, maar ook de veerkracht, hoop en verbondenheid van de mensen om hem heen.
In een Roemeens dorp heeft Dragoi, een vrome familieman, een aanzienlijke schuld bij de plaatselijke gangster Zentov. Wanneer zijn 17-jarige zoon Adi op wrede wijze wordt aangevallen, gaat Dragoi ervan uit dat het een waarschuwing is om zijn schuld te vereffenen.
★★★★ ‘Indrukwekkend totaalplaatje’ – de Volkskrant
★★★★ ‘A tough, sinewy drama’ – The Guardian
★★★★ ‘Zoveelste sterke familiedrama uit Roemenië’ – VPRO Cinema
Deze zwart-wit tragikomedie verkent de gespannen relatie tussen Gerrie en zijn zoon Dick tijdens hun jaarlijkse driedaagse reünie in Rotterdam, met de dreigende mogelijkheid dat dit Gerrie’s laatste bezoek zou kunnen zijn.
Speciale vertoning: dinsdag 6 mei is regisseur Peter Hoogendoorn te gast in Lumen voor een nagesprek.
★★★★ ‘De leukste Nederlandse film in tijden’ – Trouw
★★★★ ‘Vol prachtige, kleine momenten van wederzijds onbegrip’ – VPRO Cinema
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De 12-jarige Mikal werd geboren en opgevoed in een hotelkamer die hij deelt met zijn ouders, die worstelen met verslaving. Gedreven door liefde en de wens voor een beter leven, is Mikals grootste verlangen dat zijn moeder stopt met drinken. Maar wat is er werkelijk nodig om iemand te laten veranderen?
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.
Ocean with David Attenborough neemt kijkers mee op een adembenemende reis en laat zien dat de oceaan het belangrijkst is voor onze overleving en het nergens voller is van leven, verwondering en verrassing dan in de oceaan. De gevierde omroeper en filmmaker onthult hoe zijn leven samenviel met het grote tijdperk van oceaanontdekking.
★★★★ ‘Een getuigenis van puur optimisme’ – NRC
★★★★ ‘Meer dan een natuurfilm is Ocean is een pamflet’ – de Volkskrant
★★★★★ ‘A passionate case against the ruination of the seas’ – The Guardian
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De Franse bioscoophit L’amour ouf is een epische cocktail van nostalgie, liefde en geweld. Regisseur Gilles Lellouche (Le grand bain) brengt een Franse sterrencast bij elkaar voor een rauw, romantisch sprookje tijdens de jaren 80 en 90. Lellouche vond inspiratie bij Martin Scorsese, Quentin Tarantino en West Side Story en geeft een moderne draai aan het Romeo en Julia-verhaal.
★★★★ ‘Gulzig en excessief misdaadmelodrama’ – DeMorgen
‘Bedeesd en conventioneel, maar nog steeds heel lekker’ – Filmkrant
In een Roemeens dorp heeft Dragoi, een vrome familieman, een aanzienlijke schuld bij de plaatselijke gangster Zentov. Wanneer zijn 17-jarige zoon Adi op wrede wijze wordt aangevallen, gaat Dragoi ervan uit dat het een waarschuwing is om zijn schuld te vereffenen.
★★★★ ‘Indrukwekkend totaalplaatje’ – de Volkskrant
★★★★ ‘A tough, sinewy drama’ – The Guardian
★★★★ ‘Zoveelste sterke familiedrama uit Roemenië’ – VPRO Cinema
Jamal Hindawi, een Palestijnse theatermaker, gaat op zoek gaat naar een verloren rekwisiet en onderweg ontdekt hij niet alleen de uitdagingen van zijn omgeving, maar ook de veerkracht, hoop en verbondenheid van de mensen om hem heen.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.
In Black Dog laat regisseur Guan Hu zien hoe economische ontwikkelingen de rand van de Gobiwoestijn bereiken en ook daar het dagelijks leven beïnvloeden. Aan de vooravond van de Olympische Spelen van Peking probeert Lang (Eddie Peng) zijn leven weer op te pakken en sluit een bijzondere vriendschap.
★★★★★ ‘Een even bijtende als vermakelijke sociale kritiek’ – VPRO Cinema
★★★★★ ‘A crime thriller and a dazzling piece of landscape cinema’ – Financial Times
★★★★ ‘Een perfect evenwicht tussen absurdistische en duistere tinten’ – de Volkskrant
★★★★ ‘Gelauwerde, surrealistisch mooie Chinese western’ – NRC
Black Dog won Beste Film van Un Certain Regard en de Palm Dog op het Filmfestival van Cannes.
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Jamal Hindawi, een Palestijnse theatermaker, gaat op zoek gaat naar een verloren rekwisiet en onderweg ontdekt hij niet alleen de uitdagingen van zijn omgeving, maar ook de veerkracht, hoop en verbondenheid van de mensen om hem heen.
In een Roemeens dorp heeft Dragoi, een vrome familieman, een aanzienlijke schuld bij de plaatselijke gangster Zentov. Wanneer zijn 17-jarige zoon Adi op wrede wijze wordt aangevallen, gaat Dragoi ervan uit dat het een waarschuwing is om zijn schuld te vereffenen.
★★★★ ‘Indrukwekkend totaalplaatje’ – de Volkskrant
★★★★ ‘A tough, sinewy drama’ – The Guardian
★★★★ ‘Zoveelste sterke familiedrama uit Roemenië’ – VPRO Cinema
Deze zwart-wit tragikomedie verkent de gespannen relatie tussen Gerrie en zijn zoon Dick tijdens hun jaarlijkse driedaagse reünie in Rotterdam, met de dreigende mogelijkheid dat dit Gerrie’s laatste bezoek zou kunnen zijn.
Speciale vertoning: dinsdag 6 mei is regisseur Peter Hoogendoorn te gast in Lumen voor een nagesprek.
★★★★ ‘De leukste Nederlandse film in tijden’ – Trouw
★★★★ ‘Vol prachtige, kleine momenten van wederzijds onbegrip’ – VPRO Cinema
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De 12-jarige Mikal werd geboren en opgevoed in een hotelkamer die hij deelt met zijn ouders, die worstelen met verslaving. Gedreven door liefde en de wens voor een beter leven, is Mikals grootste verlangen dat zijn moeder stopt met drinken. Maar wat is er werkelijk nodig om iemand te laten veranderen?
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.
Ocean with David Attenborough neemt kijkers mee op een adembenemende reis en laat zien dat de oceaan het belangrijkst is voor onze overleving en het nergens voller is van leven, verwondering en verrassing dan in de oceaan. De gevierde omroeper en filmmaker onthult hoe zijn leven samenviel met het grote tijdperk van oceaanontdekking.
★★★★ ‘Een getuigenis van puur optimisme’ – NRC
★★★★ ‘Meer dan een natuurfilm is Ocean is een pamflet’ – de Volkskrant
★★★★★ ‘A passionate case against the ruination of the seas’ – The Guardian
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De Franse bioscoophit L’amour ouf is een epische cocktail van nostalgie, liefde en geweld. Regisseur Gilles Lellouche (Le grand bain) brengt een Franse sterrencast bij elkaar voor een rauw, romantisch sprookje tijdens de jaren 80 en 90. Lellouche vond inspiratie bij Martin Scorsese, Quentin Tarantino en West Side Story en geeft een moderne draai aan het Romeo en Julia-verhaal.
★★★★ ‘Gulzig en excessief misdaadmelodrama’ – DeMorgen
‘Bedeesd en conventioneel, maar nog steeds heel lekker’ – Filmkrant
In een Roemeens dorp heeft Dragoi, een vrome familieman, een aanzienlijke schuld bij de plaatselijke gangster Zentov. Wanneer zijn 17-jarige zoon Adi op wrede wijze wordt aangevallen, gaat Dragoi ervan uit dat het een waarschuwing is om zijn schuld te vereffenen.
★★★★ ‘Indrukwekkend totaalplaatje’ – de Volkskrant
★★★★ ‘A tough, sinewy drama’ – The Guardian
★★★★ ‘Zoveelste sterke familiedrama uit Roemenië’ – VPRO Cinema
Jamal Hindawi, een Palestijnse theatermaker, gaat op zoek gaat naar een verloren rekwisiet en onderweg ontdekt hij niet alleen de uitdagingen van zijn omgeving, maar ook de veerkracht, hoop en verbondenheid van de mensen om hem heen.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.
In Black Dog laat regisseur Guan Hu zien hoe economische ontwikkelingen de rand van de Gobiwoestijn bereiken en ook daar het dagelijks leven beïnvloeden. Aan de vooravond van de Olympische Spelen van Peking probeert Lang (Eddie Peng) zijn leven weer op te pakken en sluit een bijzondere vriendschap.
★★★★★ ‘Een even bijtende als vermakelijke sociale kritiek’ – VPRO Cinema
★★★★★ ‘A crime thriller and a dazzling piece of landscape cinema’ – Financial Times
★★★★ ‘Een perfect evenwicht tussen absurdistische en duistere tinten’ – de Volkskrant
★★★★ ‘Gelauwerde, surrealistisch mooie Chinese western’ – NRC
Black Dog won Beste Film van Un Certain Regard en de Palm Dog op het Filmfestival van Cannes.
De wonderbaarlijke, adembenemende odyssee van een jonge kat die, samen met haar lotgenoten, op zoek gaat naar droog land op een ondergelopen aarde. Een werkelijk prachtige en bijzonder ontroerende rollercoaster van een avontuur. De mensen zijn verdwenen, maar dat lijkt de kat niet te deren. Het huis met het lekkere bed staat er nog en de rivier zit vol vis. Tot het water ineens begint te stijgen en ontzettend snel ook.
★★★★★ “Wat een overrompelende, ontzagwekkende wereld heeft Zilbalodis geschapen met het veelbekroonde Flow, waarvoor hij ook meeschreef aan het scenario en de prachtige muziek.” – de Volkskrant
★★★★★ “De prachtige beelden, intense sfeer en universele boodschap maken deze film tot een waar animatie-meesterwerk.” The Nerd Shepherd
★★★★ “De ondergelopen wereld zorgt voor een magische sfeer, met schitterende watereffecten en droomscènes.” TV Krant
★★★★ “Een magische ervaring die je op een zo groot mogelijk scherm moet beleven.” VPRO Cinema
★★★★ “Flow bewijst opnieuw de kracht van animatie als pure visuele vertelvorm.” De Filmrecensent
‘One of the most groundbreaking animated films about nature since Bambi’ aldus Indiewire.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Naoorlogse klassieker waarin een Franse actrice (Emmanuelle Riva) in Hiroshima verliefd wordt op een Japanse architect (Eiji Okada), naar een scenario van Marguerite Duras.
Ocean with David Attenborough neemt kijkers mee op een adembenemende reis en laat zien dat de oceaan het belangrijkst is voor onze overleving en het nergens voller is van leven, verwondering en verrassing dan in de oceaan. De gevierde omroeper en filmmaker onthult hoe zijn leven samenviel met het grote tijdperk van oceaanontdekking.
★★★★ ‘Een getuigenis van puur optimisme’ – NRC
★★★★ ‘Meer dan een natuurfilm is Ocean is een pamflet’ – de Volkskrant
★★★★★ ‘A passionate case against the ruination of the seas’ – The Guardian
Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII, de iconische film uit 1972, is terug in de bioscoop, nu geremastered in 4K met verbeterde audio. Opgenomen in de indrukwekkende ruïnes van het oude Romeinse amfitheater in Pompeii, toont de film Pink Floyd tijdens een intiem concert zonder publiek. Met adembenemende beelden, een kijk achter de schermen en onvergetelijke nummers zoals “Echoes” en “One of These Days” is deze film een tijdloos meesterwerk van beeld en geluid.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De Franse bioscoophit L’amour ouf is een epische cocktail van nostalgie, liefde en geweld. Regisseur Gilles Lellouche (Le grand bain) brengt een Franse sterrencast bij elkaar voor een rauw, romantisch sprookje tijdens de jaren 80 en 90. Lellouche vond inspiratie bij Martin Scorsese, Quentin Tarantino en West Side Story en geeft een moderne draai aan het Romeo en Julia-verhaal.
★★★★ ‘Gulzig en excessief misdaadmelodrama’ – DeMorgen
‘Bedeesd en conventioneel, maar nog steeds heel lekker’ – Filmkrant
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.
Mary and Max is een hartverwarmend en tragikomisch stop-motion meesterwerk, dat met zwarte humor en ontroerende eerlijkheid een ongewone vriendschap tot leven brengt. Met de weergaloze Philip Seymour Hoffman en de fantastische Toni Collette in de hoofdrollen, was dit de grote doorbraak voor Adam Elliot, de onvolprezen maker van het betoverende Memoir of a Snail.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Deze kenmerkende 2D-animatiefilm, vol prachtige muziek en adembenemende landschappen, is gebaseerd op een geliefd Scandinavisch volksverhaal. Een verhaal vol liefde, avontuur en moed.
Ocean with David Attenborough neemt kijkers mee op een adembenemende reis en laat zien dat de oceaan het belangrijkst is voor onze overleving en het nergens voller is van leven, verwondering en verrassing dan in de oceaan. De gevierde omroeper en filmmaker onthult hoe zijn leven samenviel met het grote tijdperk van oceaanontdekking.
★★★★ ‘Een getuigenis van puur optimisme’ – NRC
★★★★ ‘Meer dan een natuurfilm is Ocean is een pamflet’ – de Volkskrant
★★★★★ ‘A passionate case against the ruination of the seas’ – The Guardian
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
In Black Dog laat regisseur Guan Hu zien hoe economische ontwikkelingen de rand van de Gobiwoestijn bereiken en ook daar het dagelijks leven beïnvloeden. Aan de vooravond van de Olympische Spelen van Peking probeert Lang (Eddie Peng) zijn leven weer op te pakken en sluit een bijzondere vriendschap.
★★★★★ ‘Een even bijtende als vermakelijke sociale kritiek’ – VPRO Cinema
★★★★★ ‘A crime thriller and a dazzling piece of landscape cinema’ – Financial Times
★★★★ ‘Een perfect evenwicht tussen absurdistische en duistere tinten’ – de Volkskrant
★★★★ ‘Gelauwerde, surrealistisch mooie Chinese western’ – NRC
Black Dog won Beste Film van Un Certain Regard en de Palm Dog op het Filmfestival van Cannes.
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.
Om het fokken van rashonden te stimuleren, heft de overheid een zware belasting op het houden van bastaards. De dertienjarige Lili wordt om die reden door haar vader gedwongen haar hond Hagen op straat te zetten. Lili krijgt spijt en struint heel Boedapest af op zoek naar Hagen die inmiddels de wreedheid van mensen heeft ontdekt. Hij sluit zich aan bij een groep zwerfhonden die zich klaar maakt voor een opstand tegen alle baasjes. Hun wraak zal zonder genade zijn. Lili is de enige die deze oorlog kan stoppen.
Leni Riefenstahl is considered one of the most controversial women of the 20th century as an artist and a Nazi propagandist. Her films Triumph des Willens and Olympia stand for perfectly staged body worship and the celebration of the superior and victorious. At the same time, these images project contempt for the imperfect and weak. Riefenstahl’s aesthetics are more present than ever today – but is that also true for their implied message?
Elke zondagavond om 21.30 uur vertoont Lumen een sneak preview: een verrassende voorpremière speciaal voor iedereen die er snel bij wil zijn. Laat je voor slechts €8,00 verrassen door een gloednieuwe film! En… we vertellen niet van tevoren wat je gaat zien!
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De Franse bioscoophit L’amour ouf is een epische cocktail van nostalgie, liefde en geweld. Regisseur Gilles Lellouche (Le grand bain) brengt een Franse sterrencast bij elkaar voor een rauw, romantisch sprookje tijdens de jaren 80 en 90. Lellouche vond inspiratie bij Martin Scorsese, Quentin Tarantino en West Side Story en geeft een moderne draai aan het Romeo en Julia-verhaal.
★★★★ ‘Gulzig en excessief misdaadmelodrama’ – DeMorgen
‘Bedeesd en conventioneel, maar nog steeds heel lekker’ – Filmkrant
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.
Jamal Hindawi, een Palestijnse theatermaker, gaat op zoek gaat naar een verloren rekwisiet en onderweg ontdekt hij niet alleen de uitdagingen van zijn omgeving, maar ook de veerkracht, hoop en verbondenheid van de mensen om hem heen.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu wordt aangeklaagd wegens corruptie. Aan de hand van nooit eerder vertoonde camerabeelden van politieverhoren, biedt deze documentaire een onthullende blik achter de krantenkoppen en toont hoe ver een politiek leider kan gaan om verantwoording te ontlopen.
★★★★ ‘Een urgente, inzichtelijke en belangrijke film over demagogie’ – VPRO Cinema
Ocean with David Attenborough neemt kijkers mee op een adembenemende reis en laat zien dat de oceaan het belangrijkst is voor onze overleving en het nergens voller is van leven, verwondering en verrassing dan in de oceaan. De gevierde omroeper en filmmaker onthult hoe zijn leven samenviel met het grote tijdperk van oceaanontdekking.
★★★★ ‘Een getuigenis van puur optimisme’ – NRC
★★★★ ‘Meer dan een natuurfilm is Ocean is een pamflet’ – de Volkskrant
★★★★★ ‘A passionate case against the ruination of the seas’ – The Guardian
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De feelgoodfilm En fanfare is zowel hartverwarmend als hartverscheurend, en een groot bioscoopsucces in Frankrijk en België. De film laat zien hoe muziek mensen verbindt, en hoe onwaarschijnlijke familiebanden kunnen leiden tot oprechte vriendschappen. Thibaut (Benjamin Lavernhe) is een succesvol dirigent, Jimmy (Pierre Lottin) speelt bij de plaatselijke fanfare. Ze zijn broers, maar weten niet van elkaars bestaan.
‘hartverwarmende en onderhoudende film met een prachtig slotstuk’ – FilmTotaal
In een Roemeens dorp heeft Dragoi, een vrome familieman, een aanzienlijke schuld bij de plaatselijke gangster Zentov. Wanneer zijn 17-jarige zoon Adi op wrede wijze wordt aangevallen, gaat Dragoi ervan uit dat het een waarschuwing is om zijn schuld te vereffenen.
★★★★ ‘Indrukwekkend totaalplaatje’ – de Volkskrant
★★★★ ‘A tough, sinewy drama’ – The Guardian
★★★★ ‘Zoveelste sterke familiedrama uit Roemenië’ – VPRO Cinema
Persepolis, the animated adaptation of Marjane Satrapi’s acclaimed graphic novel, remains a timeless exploration of identity, resilience, and freedom. The story traces the director’s coming-of-age during the Iranian Revolution, offering a deeply personal yet universally resonant tale of a young girl finding her way amid political unrest, cultural conflict, and personal growth. Its striking black-and-white imagery powerfully captures the duality of hope and despair in a world of rapidly shifting realities.
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
Meesterlijke en met vier Oscars bekroonde film van Wes Anderson over de waanzinnige avonturen van de conciërge (Ralph Fiennes, Conclave, The English Patient) en piccolo van het Grand Budapest Hotel, een enorm, chic hotel, gelegen in het berggebied van het fictieve Oost-Europese land Zubrowka.
Ter ere van Wes Andersons nieuwe film The Phoenician Scheme (vanaf 29 mei te zien) haalt Lumen een aantal klassiekers van Wes Anderson terug, waaronder Isle of Dogs en The Grand Budapest Hotel.
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
Jamal Hindawi, een Palestijnse theatermaker, gaat op zoek gaat naar een verloren rekwisiet en onderweg ontdekt hij niet alleen de uitdagingen van zijn omgeving, maar ook de veerkracht, hoop en verbondenheid van de mensen om hem heen.
In een Roemeens dorp heeft Dragoi, een vrome familieman, een aanzienlijke schuld bij de plaatselijke gangster Zentov. Wanneer zijn 17-jarige zoon Adi op wrede wijze wordt aangevallen, gaat Dragoi ervan uit dat het een waarschuwing is om zijn schuld te vereffenen.
★★★★ ‘Indrukwekkend totaalplaatje’ – de Volkskrant
★★★★ ‘A tough, sinewy drama’ – The Guardian
★★★★ ‘Zoveelste sterke familiedrama uit Roemenië’ – VPRO Cinema
Deze zwart-wit tragikomedie verkent de gespannen relatie tussen Gerrie en zijn zoon Dick tijdens hun jaarlijkse driedaagse reünie in Rotterdam, met de dreigende mogelijkheid dat dit Gerrie’s laatste bezoek zou kunnen zijn.
Speciale vertoning: dinsdag 6 mei is regisseur Peter Hoogendoorn te gast in Lumen voor een nagesprek.
★★★★ ‘De leukste Nederlandse film in tijden’ – Trouw
★★★★ ‘Vol prachtige, kleine momenten van wederzijds onbegrip’ – VPRO Cinema
De 17-jarige Sam heeft een hechte en warme band met haar vader Chris. Chris accepteert haar volledig zoals ze is, maar onder de oppervlakte sluimeren spanningen over het verleden. Wanneer ze gaan backpacken met Matt, een oude vriend van Chris, verandert de dynamiek. De twee mannen vullen de gesprekken met herinneringen en eigen sores, terwijl Sam vooral luistert en slechts op hun voorwaarden mag meepraten.
”The movie smoothly shifts from gentle comedy to emotional punch, modest in a way that sneaks up on you in the end, backed by Celia Hollander’s acoustic, folk-inflected score.’ – New York Times
‘So much of the grace and, ultimately, the emotional resonance of Good One lies in Collias’ performance, and how she turns a symphony of reaction shots into a portrait of a woman caught in a crossfire of middle-aged male malaise.’ – Rolling Stone
De langverwachte verfilming van Raynor Winns gelijknamige bestseller. Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen.
★★★★ ‘Een met de natuur’ ‘Nuchtere personages die sterk worden neergezet door Gillian Anderson en Jason Isaacs.’ – NRC
★★★★ ‘Mooi, inspirerend en hoopgevend’ ‘Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott’ – VPRO Cinema
De 12-jarige Mikal werd geboren en opgevoed in een hotelkamer die hij deelt met zijn ouders, die worstelen met verslaving. Gedreven door liefde en de wens voor een beter leven, is Mikals grootste verlangen dat zijn moeder stopt met drinken. Maar wat is er werkelijk nodig om iemand te laten veranderen?
In de psychologische thriller The Surfer vertolkt Nicolas Cage de rol van een man die na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewoond, terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust om zijn ouderlijk huis terug te kopen. Samen met zijn zoon wil hij er surfen, maar eenmaal op het strand aangekomen blijkt er een nieuwe regel te gelden: You don’t live here, you don’t surf here.